atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Den långa vägen...

Publicerad 2024-06-08 09:38:00 i Atlasinvesto,

 
För maj månads sparkvot var allt fokus på H&M. Men aktien har gått upp rätt rejält sedan jag gjorde inköpsplanen vilket innebar att jag faktiskt fick kämpa för att följa den tänkta strategin.
 
Självklart är det positivt att värdet på aktier stiger men med det följer ju per automatik att de planerade inköpen får ett högre pris. Så blev det nu för den här månaden och ganska rejält. Till en början tänkte jag först dra ner på antalet aktier för att balansera det här. Men sen tänkte jag om...
 
Då jag vet mina fasta avgifter per månad började jag nu att räkna på mina alternativa utgifter för kommande månad, och beslutade att även om det blir tufft så ska jag kunna orientera mig fram till nästa lön utifrån en viss återhållsamhet. Med den insikten köpte jag enligt planen och landade in på en sparkvot på 18 %. Ibland krävs det både mod och kämparanda för att genomföra något. Vi får helt enkelt se hur jag fixar den här månaden.
 
Inte sällan kan det vara lätt att skarva i livet. Att försöka ta genvägar. Att inte ta den långa ibland mörka vägen. Att inte gå den svåra vägen. Men vill jag lyckas - så bra jag kan med något - är det ofrånkomligen så att det är det jag då och då måste göra: också ta de tuffa vägarna! Precis som jag inte bara kan läsa lättlästa böcker för att utvecklas. Jag behöver också ta mig an mer svårtillgänglig skön- och facklitteratur. Även om det innebär att jag måste läsa om text och stycken flera gånger för att förstå dess innebörd.
 
I och med den för mig relativt höga sparkvoten, i en månad med en del extra utgifter (mer än vanligt), så kommer jag alltså få trolla lite med budgeten men det är det värt!! Det är helt enkelt en del av kampen, en del av den långa tuffa vägen, för att nå målet...
 
"Hur väljer du att hantera månader när det är tufft att investera så som du planerat?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela