atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot april 2023 & Amy!

Publicerad 2023-05-15 00:21:00 i Atlasinvesto,

 
För ett tag sedan mötte jag en person, Amy, som kontemplerade över sitt sparande och investerande. Jag blev genuint inspirerad! Att möta någon utanför innersta kretsen IRL som lyfter detta har inte hänt mig jättemånga gånger genom livet. Och Amy var uppriktigt tvivlande på om hon var på "rätt spår". Men att hon bara tänker kring dessa saker innebär, enligt mig, att hon troligtvis redan är inne på en ganska rimlig väg. Att Amy dessutom vill rådfråga någon i ämnet verkar ju peka ännu mer i den riktningen.
 
SPARKVOT
I april månad handlade det för mig först och främst om att köpa mer i Tele2 för sparkvoten som landade på 16 %. Varför Tele2? Enkelt! Det är vad min nedskrivna plan säger. Vi är nu inne i årets andra kvartal och hittills har jag gjort exakt vad jag planerat. I och med detta kan jag på ett relativt träffsäkert sätt räkna ut hur mycket utdelning jag som minimum kommer att få in i portföljen under 2023. Oavsett om börsen går upp eller ner, eller om börsåret slutar på plus eller minus, så vet jag hur mycket jag kan växa portföljen det här året genom (bland annat) utdelningen. Ingen raketforskning, snarare envist gnetande och modet att följa en plan. Min egna.
 
AMY
Tillbaka till Amy som tvivlade på huruvida hon sparade och investerade på ett adekvat sätt eller ej. Enligt henne var just sparande och investerande en otroligt viktigt del av livet. "Alla mina nära anser att jag sparar och investerar för mycket. Att livet är nu och att jag borde unna mig mer. Vad tycker du?" frågade hon och tittade på mig med stora ögon. Som om jag hade något att komma med. Att ge råd kan vara knepigt. Men jag tror på att lämna ett ärligt svar på en bra fråga. Det kan ge perspektiv. Så jag börjar reflektera.
 
"Det är allas (givet att man klarar av det) skyldighet att ta hand om och bygga sin privatekonomi, och kanske försöka skaffa ett kapital som på sikt kan göra dig oberoende (av exempelvis staten), men som också ger dig mer frihet i livet, ger dig valmöjligheter. Åtminstone bör man väl försöka? Sedan är det ofta en egen (inre) värdering huruvida man väljer en väg där det här kan bli möjligt genom (kanske?) långsiktigt eget sparande och investerande. Men många lever sina liv - och av lika många anledningar - från hand till mun. Så med det sagt..."
 
"Du säger att dina nära och kära tycker en sak, vad tycker du?". Amy svarar då att sparandet och investerandet känns viktigt för henne. "Hur stor procent tycker du man borde spara?", frågade hon, "alltså av det kapital som är över av lönen efter att fasta avgifter och utgifter är betalat, vardags- och nöjeskassan är på kontot, och buffertsparandet är avklarat? Alltså typ av det kapital som just du har som ett potentiellt överskott varje månad? När budgeten är på plats. I min ålder?". Jag tittar på Amy som är typ 35 år, och svarar utan att tveka "I din ålder, 90 %". Hon lyser upp med hela ansiktet och svarar att just nu är det 100 %. Amy måste nu skyndsamt bryta upp vårt samtal då hon ska med en buss. Jag går med henne en kort bit mot bussen varpå Amy berättar att det är inte lätt att veta hur man ska göra med sin privatekonomi. "Lever du ett liv som du gillar?", frågar jag. Amy svarar utan att tveka ja på den frågan. "Är DU NÖJD med din sparkvot varje månad?". "Jo men det är jag!", svarar Amy också det utan tvekan och med en säker ton. "Då har du svaret på din frågor kring din privatekonomi Amy. Du är inte dina nära och kära, låt de göra vad de vill när det kommer till sparande och investerande, det är deras val. Är DU nöjd med din sparkvot varje månad är det allt som räknas. Att du dessutom är nöjd med det liv du lever - att ditt sparande och investerande inte hindrar dig från ett förnöjsamt liv - vad mer kan du egentligen begära?". Amy skrattar till.
 
DEN GODA BALANSEN 
Det här med att leva livet fullt ut Amy. För mig handlar det om att försöka finna den goda balansen i sitt liv. För vissa kan det kopplat till sin privatekonomi innebära en hög konsumtion för att nå den goda balansen. Och det är ok. Som att ut å resa, köpa mycket kläder, köpa ny bil och senaste mobilen, ha ett dyrt årskort på något gym med mera. För andra handlar det om att finna glädje och tillfredsställelse i andra kanske mindre kostsamma saker. Som promenader i skogen eller i staden, seminarier på Youtube, läsa eller lyssna på böcker, skriva bloggar, umgås med vänner och familj, lyssna på musik och ta ett glas rött, virka, ut å jogga med mera.
 
Att leva ett gott och balanserat liv måste inte innebära att bränna varenda krona som kommer in på kontot. Inte heller att leva ett liv där sparandet och investerandet fullkomligt äter upp dig. Det handlar mer om att leva ett liv där DU ÄR NÖJD med din tillvaro utifrån de förutsättningar som du har, utifrån vad du ser genom dina "livets glasögon" så att säga. Om det sedan innebär mer eller mindre av det ena eller det andra - eller både och - spelar bara roll för DIG! Det är du som ska designa och vara nöjd med ditt liv Amy Det är din VISION och din VERSION av ett gott liv som ska finna balans! Inte andras tyckande och tänkande om hur den visionen och versionen bör se ut eller vara. Du har dina helt unika glas i dina glasögon, vad du ser kommer ändå aldrig andra att kunna se - det är ju DINA helt unika glasögon!
 
Men för att leva sin vision och version av livet (rent privatekonomiskt men kanske också i övriga livet) krävs både mod och motivation. Mod  att hålla fast, utveckla eller förändra de delar som privatekonomi fundamentalt faktiskt består av. På sikt tror jag att det kommer att skapa en allt starkare inre motivation att våga och vilja - och att VÄLJA - den privatekonomiska dörr och den privatekonomiska väg som har ditt namn skrivet på sig. No matter what! Amy ser lite konfunderad ut innan hon tackar för samtalet, tar ett djupt andetag ser lite gladare ut, och hoppar på bussen.
 
Jag hoppas att Amy fick med sig något i sin ryggsäck utifrån det samtal vi hade kring hennes frågor. Och så klart önskar jag att hon på sikt ska finna en allt större tilltro till sin väg. Vem vet hur magnifik den kan bli?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela