atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot i maj 2023 & några tankar

Publicerad 2023-06-06 22:22:51 i Atlasinvesto,

Det blev en låg sparkvot den här månaden. Har haft en del extra utgifter...igen. Några väntade och en del oväntade. Men med lite is i magen kommer jag nog kunna navigera genom sista delen av Q2 utan att tappa alltför mycket fart från min liggande årsplan.
 
Hela sparkvoten gick den här gången in i H&M. Jag har en målbild om att nå upp i ett visst antal aktier i bolaget innan årsskiftet och det är den som ligger till grund för köpet. Sparkvoten landade på låga 5 % men maj månad har varit tuff och jag ser det faktiskt som en framgång att jag överhuvudtaget kunna investera.
 
För övrigt följer jag med spänning händelserna kring SBB och Ilijan Batljan. IB som nästan framstår som Bagdad Bob stundtals. Hur tufft det än ser och har sett ut för SBB kommunicerar han som om allt kommer att bli bra för aktieägarna.
 
Men med ett växande berg av räntor som ska betalas och obligationslån som förfaller så ser det i mina ögon riktigt skakigt ut. Att SBB:s nya VD direkt går ut och säger att SBB (för att säkra upp kassa till nyss nämnda lån och räntor?) kan komma att sälja fastigheter men endast till "marknadsvärde" låter nästan som retorik a la Batljan. Är man i en position som SBB i en aggressiv (eller mer normaliserad räntemiljö?) och i behov av kassa befinner man sig väl knappast i en position där man kan försöka diktera vilkor? Tror SBB och delar av fastighetssektorn ska vara väldigt nöjda om de hittar någon köpare i denna tuffa tid av inflation och höga räntor och när man som bolag befinner sig i ett påträngande behov av refinansiering.
 
Men som sagt jag följer det här från sidan. Tycker dock det är intressant att se hur det här kommer att spelas ut och hoppas självklart att det blir till det bästa för alla. Vad vi kan se är att det på marknaden och i samhället snabbt kan bildas helt nya förutsättningar för "business" och där det är upp till aktörerna att finna både vägar och hållbara strategier igenom allt detta. Hur man som bolag valt att finansiera sig och belånat sig för att växa eller positionera sig på sin del av marknaden är en mycket viktig del i hur man kan möta dessa skiftande vindar och förutsättningar. Med ro a la Hufvudstaden eller med oro (?) a la SBB. Som sagt mina tankar kring en allt mer rafflande situation. To be continued...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela