atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Utdelning 1 & 2 på börsen igen!

Publicerad 2023-04-12 07:53:00 i Atlasinvesto,

 
För att bygga en portfölj som ska växa över tid behöver man vara tålmodig och envist följa färdplanen. Man behöver gå dit kartan säger att du ska vandra. Det här är lättare sagt än gjort. Även en på pappret nedskriven plan kan vara besvärlig och svår att genomföra, och av många olika anledningar. Konsten kan vara att göra det - genomförandet - så nära i tiden som möjligt. I det här fallet återinvestera utdelningen på börsen så fort den kommit in på kontot.
 
När utdelningssäsongen drar igång är livet som utdelningsinvesterare absolut roligast. I början av året skrev jag ner en rutt för hur den passiva inkomsten skulle placeras under 2023. Kan jag göra omfall från den rutten? Ja det kan jag, men endast utifall särskilda omständigheter. I annat fall följer jag den rutt på kartan som ritats in, och jag gör det tveklöst.
 
Det innebär att redan innan SHBs och Axfoods utdelningar var på plats visste jag exakt när (direkt) och hur (in i portföljen) de skulle placeras. Det här minskar enligt mig både motståndet och risken för att kapitalet hamnar någon annanstans. För det finns alltid hål att stoppa kapital i. Många gånger "svarta hål" som obönhörligen tycks dra till sig pengar om man inte är försiktig som konsument och någotsånär grundad i sin filosofi kring privatekonomi.
 
I mitt fall återinvesterade jag som sagt all ordinarie utdelning in i min portfölj och placerade SHBs extrautdelning på mitt buffertsparande. Det kommer en lång och härlig vår-sommar och semester där detta extra kapital kommer väl till pass. Alice har dessutom en del planer för årets semester och då kan det vara bra med lite kassa! Än så länge har jag följt min plan för årets investeringar till punkt och prickar. Och resan...den fortsätter!
 
"Hur går det för dig och dina investeringar? Går allt enligt plan?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela