atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The Atlantis

Publicerad 2023-04-01 09:07:00 i Atlasinvesto,

 
Så har årets första två utdelningar ramlat in. Det är Handelsbanken och Axfood som levererat. Som återigen genererat passiv inkomst. Jag har även månadssparat, men det återkommer vi till.
 
Att vara diciplinerad och återinvestera utdelningar är kanske lätt i början. Summorna är då ofta relativ små och ger inte direkt möjligheter till större privata konsumtionsmönster och utsvävningar. Då prövas inte lusten eller den förföriska viljan till att köpa saker man annars inte brukar eller som vanligtvis upplevs kosta för mycket. Men den här psykologin kommer att prövas. 
 
För min del börjar nog utdelningen närma sig en fas där den kan skapa en ny ekonomisk potential för min privatekonomi. Och det är både motiverande och intressant att se hur det påverkar mig och mina tankar. För med en växande utdelningskurva väcks så klart tanken att för det här kapitalet skulle jag kunna köpa rätt roliga saker. Här är det nog ganska avgörande att mitt "långsiktiga mål" kickar in och fungerar som en balanserande motvikt.
 
För egen del tror jag att mitt "konsumtionsbehov" och min "långsiktiga investerarhjärna" vet sina platser på den hiarkiska trappan. Och de är fundamentalt placerade i den ordningen! Dessutom befinner sig min långsiktiga investerarhjärna - nu pratar vi psykologiskt - bland de översta trappstegen medan mitt konsumtionsbehov befinner sig på de lägsta trappstegen. Ju högre upp på trappan desto viktigare och starkare påverkar den psykologiska eller fysiologiska effekten och innebörden mig. Högt upp på trappan ligger till exempel yrkesrollen, papparollen och personlig utveckling.
 
Med den här hiarkin på plats spelar det mindre roll hur mycket utdelning man får, 200 kr 2 000 kr, 20 000 kr, 200 000, eller mer. Vad som spelar roll är den bakomliggande filosofin för hur detta inflöde ska hanteras. Och i mitt fall ska det återinvesteras in på börsen - planteras för framtiden. Storleken på utdelningen spelar ännu ingen som helst roll utan den placeras inom loppet av några minuter in i portföljen/portföljerna. Helt enligt den plan som ligger till grund för året som i sin tur ingår i min övergripande Masterplan.
 
Men för att det ska bli så här behövs det sannolikt några viktiga lärdomar och insikter på vägen. Lärdomar och insikter som med tiden omvandlats till positiva principer eller livsdeviser. Ni som läst min blogg och följer mig är förmodligen väl medvetna om vilka många av dessa (för mig) är. Och hur dessa genom årtionden format och byggt den psykologiska trappa och livsfilosofie jag talar om.
 
Då vet ni också att varje krona utdelning - av den ordinarie utdelningen - redan befinner sig på börshavet och att jag sitter lugnt och tryggt i mitt metaforiska skepp The Atlantis där jag manövrerar min privatekonomi ifrån. Jag har färdats i många år på detta skepp. Genom otaliga stormar, över vida börshav och oceaner, mot tusentals solnedgångar och soluppgångar, och under så många vackra blå skyar. Hon är som en gammal trogen vän, och kommer troligtvis alltid finnas där, ända till slutet...
 
Avslutningsvis kan jag i min loggbok läsa att sparkvoten för mars blev 11 %. Jag hör några måsar skria, rättar till min seglarmössa och tar ett bestämt tag i min Lewmar Fastnet ratt och sätter kurs mot horisonten. Årets vindar har varit volatila men det är helt naturligt. Ibland blåser det friskt på börshavet och i livet men just nu är det behagligt vindstilla. Så vackert himlabrynet glittrar i den alltmer gryende vårsolen. Jag känner tilltro om att det blir en fin dag och tar med en entusiastisk glädje en klunk av morgonens första kaffe. Och resan...den fortsätter!
 
Med vänlig hälsning,
 
Kapten Atlas
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela