atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Månadens sparkvot & lite tankar

Publicerad 2022-11-26 15:49:00 i Atlasinvesto,

 
Novemberlönen ska räcka till mycket. Även om jag inte brukar gå fullständigt bananas när det gäller att köpa julklappar, så innebär klart de klappar jag handlar att marginalen till köp på börsen minskar. Jag får göra vad jag kan och sen eventuellt trolla med knäna om budgeten just den här månaden blir extra stram. Men jag har gjort det förut och kan göra det igen! Köp vad köpas kan så resonerar jag.
 
Den här sparkvoten kommer jag att fylla på i mitt nya kärninnehav Tele2. Detta då jag vill komma upp i ett visst antal aktier innan 2022 är slut. Det här med min målsättning att komma upp i ett visst antal aktier i ett bolag - innan årets slut - är en ganska effektiv metod för att sikta mot och uppnå ett specifikt portföljmål. Och skapar en hyfsad klar bild av vad man vill och vart man är på väg.
 
Vi närmar oss nu med stormsteg årets sista månad och det har varit ett händelserikt år. Som investerare kan man väl lugnt påstå att vi ännu en gång utsatts för både psykologisk och mental hjärngymnastik. Med en börs lika volatil som ett lindebarn och en omvärld hårt präglad av inflation, räntehöjningar, elkris och krig.
 
Med det sagt blev min sparkvot den här månaden 10 %. Inte så högt som jag vill men "good enough". Avslutningsvis så innebar avyttringen av Castellum att årets utdelningar är slut och kan summeras vilket jag kommer att göra i ett inlägg inom kort. Med det önskar jag er alla en trevlig helg! 
 
"Hur investerade du den här månaden?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela