atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Konsten att stå emot!

Publicerad 2022-11-03 09:39:00 i Atlasinvesto,

 
Att bygga ett hållbart konsumtionsmönster över tid tar just - tid. Och ofta är säkert många benägna att leva från lön till lön i början av arbetslivet. Livet känns som för evigt och man är kanske inte så ekonomiskt långsiktig. Det här med att spara och placera känns där och då omotiverande jämfört med att spendera sin lön på diverse nöjen eller annan just då till synes viktig konsumtion. Om vi inte medvetet börjar att träna upp förmågan att stå emot "konsten att bränna hela lönen" så riskerar vi genom livet fastna i en ganska onödig loop. En loop som kan innebära ett liv där vi etablerar ett mönster av att leva från lön till lön beteende - även när en bättre inkomst börjar rulla in.
 
Att anpassa utgifter efter inkomster är ett vanligt fenomen och väl beforskat. Ju mer vi tjänar desto högre utgifter tenderar vi att skaffa. I början av livet är det alltså extra viktigt att verkligen fundera på: hur kan man hantera sin privatekonomi; det kapital man exempelvis får in på CSN-lån eller första jobbet? Och just början av privatekonomi-resan kan sannerligen vara en skumpig väg, inte sällan utan någon ordentligt riktning...
 
Som 20-åring har man ofta huvudet fullt upp med att hitta både sig själv och sin soulmate. Livet cirkulerar inte sällan kring att hänga med vänner, köpa kläder, inreda första lägenheten, festa och fika och identitetsskapande, eftergymnasial utbildning. Allt kostar pengar, pengar man inte alltid har. Det går snabbt att bränna sitt CSN-lån, eller den eventuella första gångs inkomst man har, och det ofta utan några större problem eller med något märkbart dåligt samvete efteråt.
 
Som 30-åring börjar familjelivet kanske närma sig. Men stadgar sig med partnern man älskar, köper ett hus, bildar familj; och småbarn kostar pengar som på löpande band. Man köper hund. Bolån, renoveringar, billån, CSN amortering, bensin, blöjor och barnmat, och hunden kostar sin beskärda del varje månad och det är lätt att lönen konsumeras upp (det finns ju alltid något hål att stoppa den i som stressad ung förälder) av nu delvis mer förklarliga skäl - om man inte är förberedd på något annat.
 
Här kan det alltså relativt fort gå 20 år där sparande och investerande till stor del får stå åt sida för ett liv som hela tiden knackar på dörren. OM VI INTE STANNAR UPP OCH TÄNKER TILL! Om vi inte mött på förhållningssättet att det alltid finns möjlighet att träna på färdigheten konsten att stå emot ett "leva från lön till lön" beteende. Även om det naturligtvis finns självklara anledningar till att vissa stunder i livet just få "leva från lön till lön", som exempelvis ungdomlig livslusta och ett begynnande och växande familjeliv och längtan att få slå rot.
 
Min poäng med inlägget är att den perfekta tidpunkten för att börja spara, placera och investera egentligen aldrig behöver dyka upp. Det handlar snarare om att vi vid något tillfälle får det berättat för oss - av en Mr Miyagi som vet och gjort resan - om möjligheten kring hur jag kan sköta min ekonomi om jag vill bygga ett långsiktigt sparande, men också ett adekvat alternativ och försvar mot en alltför kontinuerlig och slentrianmässig (över)konsumtion. Och i stället - så snart man kan - börja bygga en god förmåga och färdighet när det kommer till att spara och investera. Som jag ser det är det här ett av de största vapnen mot en alltför stor privatekonomisk kapitalförstörelse men också en bra väg till konsten att stå emot den där lilla men ack så förföriska rösten som (alltför ofta på vår väg genom livet) viskar i vårt öra när vi är på nätet eller i affären "Det där vill jag köpa. Det där behöver jag. Det där gör mitt liv bättre...".
 
Frågan man måste ställa sig då - när rösten är som starkast - är helt avgörande: Vad vill jag med min ekonomi? Är svaret att långsiktigt bygga en god och stark ekonomi utifrån de förutsättningar som man har? Krossa då obarmhärtigt den viskande och förföriska rösten inom dig och gå bestämt vidare. Varför inte genom handling! Varje gång den viskar till dig så öppnar du upp din internetbank istället och sätter av 100 kr på ett bankkonto som du döpt till "Konsten att stå emot". Sen gör du något annat. Och i slutet av månaden investerar du detta kapital som ackumulerats tack vare den där förföriska inre rösten. Hur mycket kan man egentligen få ihop med den här strategin? Testa en månad och se. Som Anthony Robbins uttrycker det och som vi i det här fallet kopplar till ämnet "Min privatekonomi":
 
"It is in your moments of decision that your destiny is shaped"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela