atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Utdelning 5 & 6 på G!!

Publicerad 2022-05-08 15:53:00 i Atlasinvesto,

 
När jag började investera så var utdelningar en mycket stark morot till ett disciplinerat sparande över tid. Även om det inte var stora belopp så blev DRÖMMEN om vad dessa belopp kunde bli på sikt så stark att den drev mig framåt. Den - utdelningsvisionen - blev ett bärande syfte till att kämpa på, en kraft som drev mig vidare som investerare genom börsens alla årstider.
 
Idag är utdelning 5 & 6 tillsammans större än mina totala utdelningar när allt en gång började. Det här är lätt att glömma bort på vägen. Lätt att bagatellisera. Gör aldrig det. Många av oss i dessa forum har börjat smått och genom hårt arbete och vilja gått från koja till friggebod, stuga, hus, fastigheter och så vidare (en metafor för portföljens tillväxt så att säga). Genom att påminna sig själv om sin investeringsresa, genom återblickar, genom att fira delmål och mål så ökar chansen att vi gör resan med både insikt och tillförsikt i våra hjärtan.
 
När blickade du senast tillbaka på din privatekonomiska resa? När firade du ett delmål eller mål på den här resan senast? Vad väckte din dröm en gång, och hur ser drömmen ut idag? Berätta gärna!
 
Under vecka 19 kommer alltså portföljen dela ut vid två tillfällen. Det är den 5:e & 6:e utdelningen för året och det är Investor och H&M som står för kapitalet. Enligt Avanzapodden är det här två lite stukade bolag som avanzianerna dock köpt mycket av under april. Mitt fokus när pengarna väl är på plats är att köpa mer H&M aktier. Jag tänker vara lite offensiv på just H&M då aktien pressats ner och känns allt mer köpvänlig. Dessutom delar de ju ut en runda till i höst vilket alltid är trevligt.
 
Vet inte om ni kommer ihåg skriverierna (negativa så klart) när H&M valde att dela upp sin utdelning vid två tillfällen som av vissa i etablissemanget sågs som ett svaghetstecken. Idag är det allt mer åt det hållet bolagen går och drevet som H&M då fick utstå lyser med sin frånvaro. Det var tyst när t.ex. Investor gjorde det. Likaså när Castellum gjorde det. Idag hoppas dessutom fler och fler på månadsutdelande bolag, a la många amerikanska bolag. Vi får se vad som händer i framtiden.
 
Oavsett bolagens olika upplägg för utdelning så är den extremt viktig för mig som investerare. Och det är också otroligt viktigt att utdelningen återinvesteras för att portföljen långsiktigt ska få uppleva och kunna exekvera det åttonde underverket...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela