atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

I will keep on buying

Publicerad 2022-06-26 19:51:53 i Atlasinvesto,

 
Efter en skön midsommar och alla de filosofiska känslor den väckte i en är det åter till vardagen. Eller inte!!! Jag ska ju börja min semester på måndag och vädret har visat sig på sitt bästa humör. En som däremot inte är på bra humör just nu är börsen där OMXS30 backat med kring 23 % i år. 
 
Men som långsiktig investerare är börsens björnaktiga surande något helt naturligt. Vi har sett det förut och kommer att se det igen.
 
Något som också är återkommande är semestern. Och i år är den riktigt efterlängtad. Jag har haft något av ett specialuppdrag sista månaderna vilket krävt otroligt mycket energi och det är skönt att det uppdraget nu kommit till ett slut och att sommarsemestern är här.
 
Hur roligt det än är med semester så kommer det innebära längre dagar att fylla ut, eller för att vara exakt, 40 timmar mer i veckan. Och i dessa inflationstider med kraftigt ökade prisbilder från allt till el, bensin och livsmedel riskerar den här semestern att bli den mest kostsamma på många år. Med det i åtanke kommer jag ta höjd för detta och sänka min sparkvot rejält. Det finns ingen anledning att slå knut på sig själv för att få ekonomin att gå ihop. Semester är det bara en gång om året - och jag har insett genom åren - att det blir betydligt trevligare med större marginaler i semesterbudgeten än med mindre. 
 
Jag har ju som mål att försöka spara 20 % i månaden men semestermånaden är ett konstant undantag. Den här månaden blir det ett mer symboliskt sparande, och betydligt lägre sparkvot än vanligt. Vi får se vad den landar på. Inköp kommer det oavsett bli i något/några av följande bolag: Castellum, H&M, Investor. Alle tre har pågrund av aktuellt börs- och ekonomiläge pressats tillbaka i sina värderingar. Vi får se hur öppningen blir imorgon innan jag bestämmer mig.
 
"Vilket/vilka bolag är du lite extra sugen på för den här sparkvoten?"
 
Med vänliga hälsningar,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela