atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Det ser mörkt ut på börsen...

Publicerad 2022-06-21 07:40:00 i Atlasinvesto,

 
Som många (många!) varit inne på så ser det mörkt ut på börsen. Efter ett antal år av uppgång verkar nu olika faktorer tillslut fått in både börsen och den svenska och delar av den globala världsekonomin i en recession. Alltså - trots att sommaren äntligen är här - har vi en kylig Björnmarknad som nog kommer hålla sitt grepp ett bra tag, hur länge återstår att se.
 
Lärorika tider
För den som är intresserad av börs och investerande kommer det innebära att man i dessa tider kan lära sig mycket. Både kring nationalekonomi, allmän börspsykologi men också om den egna mentaliteten kring just börsen och portföljen när det går rejält utför (och vi pratar nästan Super G). Det är just de enskilda dagar när portföljen faller med 100 k som en småsparare blir medveten om vad volatilitet kan innebära på börsen - och för dina börsnerver. Den egna strategin kring investeringar blir också prövad och synad.
 
Några orsaker till börsnedgången
Vad som orsakar och påverkar börsens just nu brutala nedgång, volatilitet och hälsa är mångt och mycket både lokala mikrofaktorer som globala makrofaktorer. Det mesta är utanför vår förmåga att påverka som enskilda investerare och småsparare. Just nu är inflationen och stigande räntor två rejäla bovar i detta drama. Saker som att Federal Reserve och Ingves höjer styrräntan. Putin och kriget är en annan. Efterdyningarna och konsekvenserna av monetära penningpolitiska insatser under ett par år av pandemi ytterligare en. 
 
Konsekvenser för portföljen 
Vad innebär då allt detta för min portfölj? Det innebär så klart några helt självklara saker MEN man behöver även påminna sig om vad det INTE nödvändigtvis innebär. I en recession sjunker sannolikt väldigt många långsiktiga portföljer i takt med börsen. Och där är min portfölj inte något undantag. Att banksektorns marginaler krymper i högräntetider och med höjd styrränta är helt naturligt och sätter press på deras aktier. I dagarna föll SEB och Handelsbankens aktier med över 5,5 %. Även den relativt högt belånade fastighetsbranschen reagerar så klart på höjd styrränta och höjda bankräntor vilket orsakat kraftigt fall i bland annat Castellum. Det här är vad jag menar självklara saker när börsen och ekonomin går in i en recession. Saker och ting på Mr Market och i ekonomin påverkar varandra på ett ganska självkart sätt då de är en del av samma samverkande och organiska spindelväv. Men...
 
Trots att bolagens aktier straffas i tider som dessa behöver ju inte bolagens underliggande kärnprodukter eller idéer om business ha försämrats. Bolagen har samma grundidé och inställning om vad deras intjäning ligger i och hur de ska bedriva sin verksamhet. Att den lokala och globala ekonomin fluktuerar genom åren får man både räkna med - och till viss del ta höjd för - om man vill överleva som bolag. Detsamma gäller för en börsportfölj. Genom årens skiftande förutsättningar på marknaden, genom hög- och lågkonjunkturer, svarta svanar och pandemier behöver man (väl?) vara medveten om att värdet på portföljen kommer just variera. Men om jag är trygg i min investeringsstrategi, med de innehav jag valt, följer deras rapporter och utveckling tillräckligt, och verkligen är långsiktig så är det här något som kommer att vara en del av den långsiktiga resan. Vi kommer ha vinter på börsen och i ekonomin fler gånger. Glöm inte det. Men det kommer också fler vårar och somrar på börsen. Lika viktigt att inte glömma det!
 
Jag är nöjd och trygg med mina bolag. De har tjänat mig väl genom ett antal goda år på börsen. De är stabila och mogna bolag. Att deras aktier just nu åker bergochdalbana är något de kan hantera (frågan är ens om de har tid att bry sig om det?) och är något jag som investerare alltså också behöver kunna hantera. Kan jag inte det då ska jag inte vara på börsen med allt för stort kapital. 
 
Så agerar jag i en börsvinter
Min hantering kommer genom denna börsvinter att vara följande:
1) Jag kommer sitta lugn i båten.
2) Jag kommer fortsätta förstärka mina 6 segel (Castellum, SEB, H&M, Investor, Handelsbanken, Axfood) genom den här recessionen.
3) Jag kommer återinvestera all min utdelning.
4) Jag kommer månadsspara i genomsnitt 20 % av min lön, så som jag gjort de senaste åren.
5) Jag kommer fortsätta att som vanligt följa mina bolag så att inga fundamentala förändringar eller utveckling sker åt något håll som inte rimmar med min tilltro till deras business och trygghet med de i min portfölj - för då agerar jag!
6) Jag kommer försöka ta del av så mycket information, fakta och analyser kring vad som ligger bakom att börsen och ekonomin mår och reagerar som de gör, och sedan fatta mina eventuella investeringsbeslut utifrån mina egna samlade tankar och slutsatser kring detta.
 
Är bättre att avvakta investeringar på Börsen... 
Hade ett intressant samtal med en vän som menade på att hon ville vänta med att investera på börsen ett tag då hon trodde den kunde gå ner ännu mer. Att försöka tajma en nervös marknad och ekonomi känns hopplöst. Dessutom missar man med ganska stor sannolikhet när "våren" på nytt kommit. Så jag lyssnade och insåg att jag inte tillhör den typen investerare och sparare. Nej jag har en plan och strategi som inte bygger på vilken "årstid" det är på börsen, utan på att tiden och min strategi kommer att ge en framtida positiv avkastning. Hur portföljvärdet ser ut idag är inte intressant. Det är hur den ser ut imorgon om 10 år (och så vidare) och vad den då kan generera i utdelningar som är det som driver mig igenom börsens årstider. Avslutningsvis kom ihåg:
 
"Patience is not the ability to wait, but how you act while you're waiting."  
                 Joyce Meyer
 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Stefan

Publicerad 2022-06-21 14:47:35

Axfood är väl det sista du ska köpa nu! Den är ju dyr och övervärderad. Bättre du köper mer i Investor och Castellum som det är rea på nu.

Svar: Hej Stefan!
Håller med dig till fullo. Axfood aktien är just nu högt värderad och inte aktuell för inköp. Axfood är dessutom mitt största innehav just nu. Håller med om att Castellum och Investor ser köpvärda ut. Även H&M ser ju billigt ut. Troligtvis i något (eller i alla) av dessa tre som jag kommer köpa i under kommande månader. Hur ser dina kommande investeringar ut Stefan?

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela