atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Castellums 2:a utdelning främst in i H&M

Publicerad 2022-07-07 10:55:00 i Atlasinvesto,

 
Årets fjärde (220407) och nu sjunde utdelning i portföljen stod fastighetsbolaget Castellum för. Med Rutger Arnhult vid styret och tillika storägare fortsätter bolaget manövrera sitt branschhav med säker hand.
 
Visst har aktien tagit rejält med stryk i och med stigande styrränta och annan oro på den ekonomiska marknaden och börsen. Men allt annat lika så känner jag inte någon större oro för Castellum som är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag.
 
Castellum har ju valt att dela upp och pytsa ut sin utdelning i fyra lika stora delar vid fyra tillfällen under året, alltså kvartalsvis. I och med den senaste vinstutdelningen den 5 juli återstår ytterligare två från bolaget, där X-dagar är 29 september och 29 december. För den här utdelningen köpte jag på mig ytterligare lite Castellum men mestadels H&M.
 
Castellum har varit notoriska utdelare ända sedan de noterades 1997 och aktien har en fin historia med 24 år av oavbrutna utdelningshöjningar. Detta gör definitivt bolaget till ett av börsens bästa utdelningscase, vilket så klart jag uppskattar. Och förhoppningsvis fortsätter den här positiva och sunda utdelningstrenden i många år till.
 
Jag kommer behålla bolaget som ett av mina viktigaste segel på The Atlantis (metafor för min investeringsresa) och i portföljen. Castellum var mitt förstahandsval i fastighetsbranschen när jag på riktigt började bygga min portfölj och ge mig ut på börshavet och fortsätter vara så - under rådande omständigheter och förutsättningar. Skulle något fundamentalt kring bolaget ändras kan det naturligtvis bli aktuellt att tänka om. Men just nu så fortsätter absolut min och Castellums resa, med vind i seglet, rakt in i börsframtiden...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Postat av: Ta gruppen

Publicerad 2022-07-14 09:58:51

Mycket bra analys av utdelningen och situationen!

Svar: Tack!
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela