atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot & Börsoro - Januari 2022!

Publicerad 2022-01-27 15:30:00 i Atlasinvesto,

 
Börsen har rivstartat i år fast åt fel håll!! Korrektion, oron Ukraina/Ryssland, Fed-besked, inflationen med mera har fått börsen att dyka rejält. Som vanligt rapporteras det flitigt inte minst på skattefinansierad media om risken för börskrascher och enorma kapitalförluster. 
 
Men det är som Nicklas "Uppesittarkväll" Andersson nästan maniskt brukar påminna om att "De bästa affärerna görs i de jävligaste av tider". Vilket förmodligen varje miljardär skriver under på. Som miljardär är det rena smörgåsbordet när börsen rasar. Så i stället för att fokusera på alla risker (för visst finns det risker med börsen men det vet vi ju alla om), håll ögonen öppna efter vilka som investerar i dessa oroliga tider. Några kända finansmän har redan varit i farten, bland annat Mr Avanza Sven Hagströmer, läs här.
 
Hur som helst så har årets första lön kommit in och delar av den ska som vanligt sättas i arbete. Som långsiktig investerare så är kraftiga sättningar på börsen lika intressanta som kraftiga lyft på börsen. Oavsett om björnen kommer eller tjuren så ska min plan exekveras och målsättningen är ju densamma: att över tid bygga upp en så stor och stark portfölj som jag bara kan och med en god passiv inkomst i form av utdelningar. Och för att det ska ske måste jag vara disciplinerad och fokuserad på att göra vad jag analyserat och antagit vara min väg dit. Oavsett börsoro, oavsett björnar eller tjurar. En viktig parameter i allt detta är just att återinvestera delar av min lön kontinuerligt varje månad direkt när den dimper in på kontot. Shabaaaam!! It's done!
 
Den här månaden gick det mesta in i H&M. Det har dock varit en tuff månad för mig ekonomiskt då jag valt att stötta Athena lite extra med vissa inköp som jag inte räknat med. Jag har trixat lite mellan mina olika konton (läs lånat) och får därav ta det lite mañana med hur mycket jag kan investera den här rundan. Men efter att ha balanserat upp mina konton gick slutligen 15 % till januaris sparkvot. Lite lägre än önskat men det är bara att ta nya tag nästa månad.
 
Det ska bli spännande att se var börsen och ekonomin står i slutet av februari och framgent. Upp eller ner? Ska vi vara trygga eller oroliga? I nuläget är det svårt att bedöma. Men ni som såg John Hassler på Aktuellt igår vet i alla fall vad han anser.
 
"Är du nöjd med din sparkvot den här månaden? Hur går dina tankemönster när det skakar på börsen?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela