atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Mål för portföljen 2022!

Publicerad 2022-01-26 10:41:55 i Atlasinvesto,

 
Nu är årets mål för portföljen satta och här kommer som vanligt en genomgång samt några korta reflektioner kring varje mål. Utöver dessa mål har jag även andra mål kring exempelvis ekonomi, familj och personlig utveckling. Viktigt är att jag inte tror på att man ska vara en slav under sina mål! Däremot är mål för mig mer som spännande utmaningar och de kan i sina bästa stunder vara just mäjestätiska fyrtorn vid horisonten som påminner dig om vart du är och vart du vill vara på väg. Mål kan ge både din ekonomi och ditt liv ett tydligare sammanhang och mening, och när de är rätt satta, vara den där sköna vinden i dina segel...
 
Ett övergripande portföljmål har under många år varit att återinvestera all utdelning in i Atlas Investo. Men när jag väl når upp till ett visst värde på portföljen kommer jag att revidera detta mål till att återinvestera all utdelning utom den minsta som jag tänkte göra något helt annat med. Vad det blir tar vi när det är aktuellt, men det är något specifikt och det är något spännande...
 
Ett förtydligande kring utdelningar (vilket jag skrivit om tidigare) är att jag återinvesterar all ordinarie utdelning. Av eventuella extrautdelningar återinvesteras till att börja med 2/3 medan den sista tredjedelen kan investeras i livet utanför börsen. Om det vid dessa tillfällen skulle vara något sådant behov - OM INTE - kan den tredjedelen så klart också hamna på börsen!
 
Ok, här är fem av mina mål för portföljen i år och satta utifrån mina nu rådande ekonomiska förutsättningar.
 
Mål för portföljen 2022
 
1. Få minst 100 000 kr i ordinarie utdelning
2. Återinvestera 100 % av ordinarie utdelning
3. Återinvestera minst 2/3 av eventuell extrautdelning 
4. Ha en sparkvot på minst 20 % av lönen
5. Öka i respektive bolag med minst 100 st aktier
 
Mål 1 strävar naturligtvis mot att öka i storlek från år till år. Och som tydligt synliggörs (vilket jag gillar) genom Avanzas funktion Utdelning under "Min ekonomi" och "Konto" som snyggt visar ett stapeldiagram över årliga totala utdelningar.
 
Att som mål 2 stipulerar återinvestera ordinarie utdelning till 100 % är ett statemeant för mig själv! En påminnelse om att mycket av tidens ränta på ränta effekt bygger på disciplinen och strategin att långsiktigt göra just detta. Återinvestera utdelning, återinvestera utdelning, återinvestera utdelning!
 
Mål 3 är ett nytt mål och handlar om att börja njuta lite extra av de möjligheter som portföljen kan innebära när tillfälle ges samtidigt som det största fokuset ligger på att återinvestera. 2021 blev det en resa för en tredjedel av extrautdelningen. Vi får se vad det blir i år - om det nu blir någon extrautdelning överhuvudtaget!
 
När det gäller mål 4 upplever jag att återinvestera 20 % av min nuvarande lön passar både min livsstil och det liv jag vill leva på ett bra sätt. Jag har dessutom (i princip) klarat det målet de senaste åren och ser i nuläget ingen anledning att revidera målet vare sig upp eller ner. Bågen är helt enkelt perfekt spänd för det här målet.
 
Mål 5 innebär bland annat att jag över tid ska undvika att snedfördela i portföljen utan i stället vara disciplinerad och se till att ha en god balans mellan innehaven. Jag vill undvika att något av min sex bolag ska väga för tungt eller för lite. Det handlar också om att jag på lång sikt strävar efter att nå ett visst antal aktier i respektive innehav och genom målet kan jag överblicka tidshorisonten för den här processen.
 
Så där ja!! Då var måltavlan upphängd. Dags att genomföra och om allt vill sig väl - träffa målen! Och förhoppningsvis ligger det något i det som Zig Zigler en gång så inspirerande formulerade:
 
"A goal properly set is halfway reached!"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela