atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Konsten att ta en förlust på börsen

Publicerad 2022-01-30 09:34:08 i Atlasinvesto,

 
När du handlar aktier på börsen kommer du då och då till vad jag kallar för ett "negativt vägskäl". Ska du behålla ett bolag som tyvärr inte gått som du trodde (läs kraftigt negativt) och som börjat skapa oroskänslor inom dig? Eller är det kanske dags att sälja? Detta trots att du då kommer göra en kraftig förlust? 
 
Anledningarna till ett negativt vägskäl kan vara många men beslutet man måste fatta är egentligen bara ett av följande: sälja eller behålla? Jag vet själv hur jag idag resonerar och agerar i dessa lägen. En lärdom som jag fått genom mina investeringar. En lärdom som är svår att läsa sig till. Den behöver troligtvis upplevas. Eller vad tror ni?
 
Typiska orsaker till negativa vägskäl kan vara (och ofta i kombinationer) att:
- något högst avgörande i bolagets fundamenta har förändrats, kanske plötsligt en ny VD eller styrelse eller någon ny och högst negativ fakta om bolaget som framkommit.
- bolagets aktie är alldeles för volatil för dina nerver, vilket ofta är vanligare bland mindre mogna bolag och bolag på de mindre börslistorna.
- aktien har minskat rejält i värde och trendat söderut under en allt för lång tid och du börjar nu kraftigt tvivla på din investering, ibland gör vi dåliga investeringar och att tro något annat vore orimligt, det hör liksom till risken med att investera i aktier överhuvudtaget - det kan bli mindre bra då och då.
- du har av någon anledning köpt aktien utan att riktigt grundat det i dig själv, ett på gränsen till impulsivt och alldeles för spekulativt tillägg i portföljen 
 
Oavsett vad (av ovan nämnda scenarion eller annat) som tillslut väcker en obekväm känsla inom dig om att det behöver ageras, så vet du: något måste göras! Och detta något är troligtvis att sälja av med förlust. Kaboom!! Så var det sagt. Ibland behöver man (bör man?) kanske sälja aktier för att man inte längre tror eller är bekväm med ett visst bolag i portföljen. Bolaget väcker för mycket oro i dig. En slags molande inre stress som gör att du kanske sover lite sämre. Situationen med aktien börjar kanske uppta din tankevärld alldeles för mycket. Du börjar liksom älta inom dig om vad du ska göra. Du kommer helt enkelt inte till ro.
 
Dessutom - som kronan på verket - vet du att försäljningen (oftast) kommer innebära att du gör en kapitalförlust. Detta är ju en tagg i din syn på dig själv som investerare vilket så klart också väcker motstånd inom dig. Ibland är förlusten mindre och då kan beslutet vara lättare att ta. Men då och då genom börsåren kommer du sannolikt att möta ett sådant här jobbigt negativt vägskäl som medför en större förlust. Det är dock min erfarenhet att man kan komma att sova bättre när man exekverat. Det gjorde i alla fall jag...
 
Allting är ju relativt. Men en av mina största förluster var när jag hade ett bolag i portföljen som var alldeles för ungt och volatilt. Bolagets aktie visade sig ha ett rörelsemönster som en berg- och dalbana på Liseberg!! Även om jag egentligen hade tilltro till att bolaget på sikt kanske kunde bli en god investering så började aktierörelserna ta över mina tankar alldeles för mycket. Det väcktes en oro i mig. Efter en period av funderande och vacklande tog jag beslutet att sälja av allt i bolaget, helt enkelt för att få ro! För att få tyst på mina tankar! Och när jag väl sålt kändes det kapital jag förlorade som en ren befrielse. För det som blev kvar efter försäljningen köpte jag aktier i ett investmentbolag och redan samma kväll sov jag som ett litet barn. Det var lite av ett stålbad när jag processade inför beslutet men i slutändan blev det en lärdom. Både kring hur:
 
1) jag fungerar som börsinvesterare och vad mitt psyke kan hantera när det kommer till aktiehandel och risktolerans
 
men också
 
2) att en tuff förlust kan innebära en stor vinst för din hälsa och ditt välmående
 
Ibland har det kommit lite syrliga kommentarer, bland bekanta, i sociala medier och även i bloggosfären om att vi (jag?) sällan nämner eller pratar om risken med aktier och kapitalförluster. Att vi (jag?) ofta bara lyfter fram det roliga och inspirerande med investerande. Därför vill jag så här i början av året skriva ett inlägg som lyfter och visar på börsens lite svårare och både riskfyllda och mer stressfyllda sidor. Sedan kan det ju vara så att dessa baksidor med börsen - exempelvis negativa vägskäl - lättare drabbar en i början av sin investeringsresa, eller när man kanske inte riktigt hittat sina strategier. Eller om man kanske bara lyckats och en dag får lite hybris. Oavsett vilket är det troligtvis något många varit med om men som man inte skriver eller pratar om, och så klart av helt naturliga anledningar.
 
Om ni vill, dela gärna med er av hur ni hanterat lite större exekverade förluster genom åren. Hur gick tankarna inför det negativa vägskälet? Vad fick er att tillslut sälja med förlust och vilka lärdomar fick ni med er genom processen?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela