atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vem är du som börsinvesterare?

Publicerad 2022-02-02 08:56:19 i Atlasinvesto,

 
Att prata aktier och att investera på börsen med människor är intressant. Vissa bara skrattar och skakar på huvudet om eller när ämnet kommer upp. Andra frågar direkt om man har några tips på aktier innan de själva ohämmat börjar rekommendera alla sina egna tips på spännande bolag, inte sällan noterade utanför Stockholmsbörsen.
 
Några blir väldigt tysta när det kommer till just aktier och börsen, dock visar de på både kunskap och intresse, men en ovilja att samtala och dela tankar kring den här delen av sin privatekonomi, vilket är helt ok. Sen har vi de som figurerar här på bloggosfären, som sansat och nyfiket delar med sig av tankar kring strategier och om vilka aktier man hissar eller dissar och varför.
 
Det finns så klart fler typer kring hur man pratar och resonerar kring aktier och börsen. Alla som jobbar med det rent professionellt är väl de mest självklara a la Maria Landeborn på Danske Bank, kapitalförvaltaren Sean George på Strukturinvest, eller Cevian Capitals Christer Gardell. Dessa är kunniga, utbildade, erfarna och det är alltid intressant att ta del av deras analyser.
 
Sen kan man ju dela in människor och börsinvesterare i kortsiktiga kontra långsiktiga investerare. Daytraders, swingtraders, värdeinvesterare eller utdelningsjägare. Contrarian versus convential wisdom. You name it och det finns förmodligen någon med en sådan strategi eller ett sådant typ av tänk inom investeringar. Ingen strategi är förmodligen mer rätt eller fel än den andra. Alla har vi helt enkelt olika förutsättningar, erfarenheter och risktolerans.
 
Jag har insett en sak om mig själv som börsinvesterare. Något som är aningen paradoxalt... Jag investerar nämligen inte för att maximera min portfölj till varje pris. Eller för att försöka göra stora klipp på börsen. Jag har varken den kompetensen, de kontakterna eller den personlighetstypen. Atlas Investo är ett intresse och en livslång resa i att hantera, utveckla och vid behov förändra mina strategier kring min privatekonomi kopplat till investerande. Så vad innebär det då rent konkret? Hur kan det gestalta sig i mitt förhållningssätt och i mitt investerande?
 
Jo att jag bland annat äger bolag som jag tror kommer generera tillräckligt bra för att jag ska äga dem. Detta innebär att jag är ganska trygg och nöjd med mina bolag trots att det finns andra bolag som stoltserar med betydligt högre avkastning. Bolag som överträffar andra rejält kommer det alltid finnas. Det kommer alltid finnas heta startups eller tillväxtbolag och branscher som kan och förmodligen skulle generera betydligt högre avkastning men det där är inte jag. Jag trivs bra med relativt "säkra kort" (tråkiga?) mogna bolag som ger mig utdelning år efter år som jag sedan kan återinvestera. 
 
Det innebär exempelvis att jag kan sitta kvar i ett tråkbolag som Hennes & Maurits, inte för att jag kanske tror att de kommer maximera min avkastning. Men för att jag definitivt tror att H&M på sikt kommer att ge mig tillräckligt bra avkastning. Jag förstår deras bransch (hyfsat) och vet vad de historiskt byggt upp vilket gett mig tillförsikt i deras förändringsarbete. Och även om de haft det tufft i några år så har deras utdelning fortsatt rulla in och som sagt: återinvesterats! Dessutom tror jag faktiskt att Helena Helmersson har något riktigt bra på gång med bolaget. Därför väljer jag att sitta lugnt kvar med bolaget i min portfölj.
 
Så...skulle jag bytat ut ett innehav som H&M mot exempelvis Embracer Group för att maximera min avkastning? Förmodligen!! (Åtminstone på den kommande 5-års perioden.) Men nu är jag den här typen av börsinvesterare. Jag kommer att gå min väg, följa min Masterplan. Vad den på lång sikt kommer att generera återstår att se. Men det är min plan och jag får ta konsekvenserna, vad de nu än blir. Förhoppningsvis når jag mina mål och då kommer jag vara nöjd. Med det sagt: vem är egentligen DU som börsinvesterare? Vad har format dig att investera eller spara som du gör? 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sweainvest

Publicerad 2022-02-02 11:25:29

Min investeringsfilosofi är nog ganska lik din. Jag försöker investera i sånt jag begriper och dataspel mm kan jag inget om därför inga investeringar. 2020 i september bytte jag till den här inriktningen och det passar mig bra. Förr hoppade jag fram och tillbaka mellan bolag som jag trodde skulle utvecklas och visst, det hände att jag gissade rätt men för det mesta så sålde jag för tidigt eller försent. Men jag hade en aktie, Bure, som jag trodde på lite grand och som den utvecklades. Fyllde på med lite Castellum och det gick också bra. Bure mer för värdeutvecklingen och Castellum mer för utdelningen. På den vägen är det. Nu äger jag bara aktier på LargeCap eller MidCap som jag förstår vad de sysslar med och aktieintresset har blivit stort nu på "gamla dar" Därför är min strategi nu att maximera utdelningen framför värdet. Utdelningen ger mig möjlighet att köpa fler aktier och därmed öka mitt värde. Så resonerar jag.

Svar: Hej Sweainvest!
"Därför är min strategi nu att maximera utdelningen framför värdet." Det här ligger väldigt närma min grundsyn på investerande. Enligt mig går utdelningen (inom rimliga gränser) att beräkna från år till år. Och därmed kan man också räkna på hur mycket man kan "växa" portföljen under 1 år, 2 år, 3 år osv. Genom årlig utdelning, årliga nyinvesteringar och en rimlig lägsta nivå av procentuell årlig värdeökning av portföljen vilket enligt konsensus ligger någonstans mellan 7-10 %; om man investerar på Stockholmsbörsen. Den här möjligheten till prognostisering av portföljens värdestegring tilltalar mig mer än att försöka hitta bolag som "kanske" kan generera bättre värdeökning. Hade jag haft en riktigt hög lön, och då kunnat fylla på med nyinvestering varje månad i en helt annan skala än nu, hade jag kanske varit mer öppen för att tex köpa mer tillväxtbolag. Men jag investerar utifrån mina ekonomiska förutsättningar OCH då är utdelningar en viktig ingrediens för att både skapa passiv inkomst och KASSAFLÖDE att investera. Tack för din välskrivna kommentar Sweainvest!

Med vänlig hälsning,


Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela