atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Året har börjat tufft!

Publicerad 2022-02-09 14:34:06 i Atlasinvesto,

 
Börsåret har börjat tufft för portföljen som under första månaden tappat rejält. I ett sådant här börsklimat gäller det att man har rustat sig med kvalitet på både skidor, pjäxor och stavar - och inte minst att du har en hjälm av världsklass.
 
Ni som följt med på resan vet att jag gillar metaforer. Att börsen ibland ter sig som en fruktad svart pist a la Manni Pranger är något man 1) behöver tåla, 2) bör räkna med och 3) förbereda sig mentalt för.
 
Behöver tåla ur det perspektivet att portföljen man skapat bör vara redo för både ned- och uppgångar. Med en rimligt diversifierad portfölj eller för den delen rimligt koncentrerad portfölj - av bolag du känner dig trygg med utifrån de kriterier du satt upp - så bör både du och din pengamaskin tåla branta nedförsbackar. Även väldigt branta...
 
Bör räkna med ur perspektivet att börsen då och då kommer ge sig iväg utför och något alla långsiktiga investerare förmodligen känner till. Ibland i rena börskrascher men oftast i någon typisk och helt naturlig korrektioner. Även om det givetvis inte är trevligt för portföljvärdet när så sker...
 
Förbereda sig mentalt ur perspektivet att bygga ett mindset för en långsiktig resa på en stundtals irrationell och volatil börs som (oftast tjurigt stångar sig uppåt) men som till och från - likt björnen - slår sig neråt av diverse mikro- eller makroekonomiska anledningar. Även om det kan vara utmanande att etablera detta långsiktiga mindset, väldigt utmanande...
 
Att min portfölj på en månad tappat några hundratusen gör mig inte orolig utifrån just ovan nämnda resonemang. En annan anledning är att jag under mina år på börsen tagit mig igenom några sådana här korrektioner - och en Svart Svan; när det var som mörkast under den Svarta Svanen var portföljen ner många hundratusen till. Så...med den här typen av erfarenheter och insikter om att börsen (av olika anledningar) ibland åker brant nedför men sedan - enligt etablissemanget och historiken - bottnar för att ta ny kraft uppåt sitter jag relativt lugnt i båten; står relativt tryggt på skidorna.
 
Vad däremot januaribörsen säger mig ÄR att 2022 troligtvis blir ett betydligt mer volatilt år än 2021. Men med det sagt är det bara att fortsätta köpa, genom både de dalar och toppar som ligger framför oss. Mitt mål är att fortsätta enligt min Masterplan. Så det är bara att ta på skidglasögonen, och port för port navigera sig ner mot bottnen. Väl där väntar sannolikt en skön After Ski och förhoppningsvis nya tider och en ny kraftfull tjur!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela