atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

What you become...

Publicerad 2022-12-22 16:44:00 i Atlasinvesto,

 
December har varit tung för Atlas när det gäller utgifter. Juletider är för mig ett kraftigt undantag när det gäller mitt konsumtionsmönster. Varför? Därför julen är den enda högtid som pockar på mitt hjärta och triggar mig till både sentimentala och andra köp som jag normalt sett inte brukar göra. Men men...även solen har ju sina berömda fläckar!!
 
Framförallt triggar julen mitt pappahjärta som faller pladask för önskan att se mina barns tindrande ögon när de förväntansfullt öppnar sina julklappar. Kalla mig gärna romantiker men jag minns själv den där känslan från min barndom. Och jag vill självklart att Athena och Amadeus ska bära med sig liknande minnen.
 
Vad jag också vill är att de en dag ska förvalta vidare portföljen Atlas Investo. Det innebär att jag fortsätter köpa fler aktier i mina kärninnehav. Fortsätter sätta nya delmål och mål med mitt sparande och investerande. Oavsett den aktuella börsfrossan, hökaktiga centralbanker eller stundande lågkonjunkturer. Jag måste fortsätta köpa - och agera utifrån en evighetshorisont - om jag ska kunna bygga den här portföljen till mina barn. Jag måste bli den mannen som klarar av att genomföra den här uppgiften.
 
Den här månaden kommer fokus ligga i att tanka aktier i främst Tele2 som haft en liten nedgång sista tiden. I och med det här köpet kommer jag att uppnå årets mål för antal aktier i telekomoperatören vilket jag kan fira i tysthet på julafton. Kanske att jag berättar för pappa om det? Tiden börjar närma sig att så smått introducera honom i den här resan. Han börjar komma till åren och jag vill att han ska veta, att han ska ta del av Masterplanen innan han går vidare.
 
Jag lämnar er på er väg mot julafton med ett tänkvärt citat fyllt av visdom från den amerikanske författaren och filosofen Henry David Thoreau:
 
"Vad du får genom att uppnå dina mål är inte lika viktigt som vad du blir genom att uppnå dina mål."
 
Med det önskar jag er alla en riktigt God Jul!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Utdelningssmålänningen

Publicerad 2022-12-22 22:38:20

God jul själv!

Enda tänkbara sättet för mig är att varje månad fram till FIRE köpa så mycket aktier jag kan för utdelningar och nysparande. Jag jobbar inte alls med timing utan lutar mig mot att det i det långa loppet går upp.

Inviga min far i FIRE-planen gick inte alls - hoppas du lyckas bättre.

Svar: Hej Utdelningssmålänningen!Att varje månad köpa aktier för nysparande och utdelningar är en mycket kraftfull långsiktig strategi. Så klart förutsatt att man gjort sin läxa och köper bolag som har god koll på sin ekonomi, sin affärsidé och med hygglig vinstutveckling och rimliga marginaler. När det kommer till att inviga pappa (som aldrig handlat en aktie på börsen) kommer det bli lite av en utmaning. Vi har helt skilda tankar när det kommer till investeringar men jag tänker ta det lite pö om pö. Så får vi se hur det landar. Vad var det som inte alls gick när du pratade om dina investeringar med din far?

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Utdelningssmålänningen

Publicerad 2022-12-23 08:54:25

Jag har lyckats med att få min far att jag gärna tar över huset efter honom vilket gjorde honom jätteglad och gav t o m energi att börja jobba lite med huset igen.

Det här med FIRE-plan skrev jag om här för ett tag sedan, https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2021/06/gamla-stammen-kan-inte-fatta-fire.html

Svar: Så roligt att din pappa blev glad över att du så småningom vill ta över huset. Min tanke med mitt investerande är inte FIRE snarare viljan att bygga något. Min pappa har kunskap och förmågan att bygga hus. Den förmågan har inte jag. Atlas Investo är mitt sätt att bygga något. Det är lite åt det hållet som jag vill lägga upp samtalet med pappa. Istället för såg, hammare, skruvdragare och ritningar är mina verktyg nysparande, aktier, utdelningar och en Masterplan. Vi får se hur det går, men tänker mig att 2023 blir året som jag berättar för honom. Precis som du skrev om din far så är pappa den ende i min familj vars tankar kring ekonomi jag värdesätter.
Ha nu en fin julafton!

Mvh, Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela