atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

En vacker sagas slut

Publicerad 2022-12-04 18:42:00 i Atlasinvesto,

 
Inget varar för evigt. Jag vet... Under många år har jag haft en kollega som varit mitt andra hjärta på jobbet. Ingen annan kollega har jag gett så mycket positiv feedback till, som till henne. Och ingen annan har gett mig mer kraft, driv och mod i min yrkesroll än hon. Men nu är där något (nämligen en ny arbetsgivare) som sett hennes potential. Som sett hennes styrka och vad hon kan växa till. Och jag tror att hon är redo att prova sina vingar. Redo att ge sig ut på nytt vatten. En era är på väg att ta slut. Jag liksom känner det på mig. Vår tid tillsammans är räknad. En saga närmar sig sitt slut.
 
The One 
Har du mött en otroligt kompetent kollega som matchar dig fantastiskt väl så vet du vad jag menar och hur jag känner för tanken på att förlora henne. Varje dag med min kollega är som ett äventyr. Som en otrolig resa där vi två är hjältar i en saga som aldrig skrivits.
 
I den sagan är vi två som trummornas trumma när vi tillsammans kämpar mot pedagogiska drakar och demoner i form av utmaningar, strategier, relationsskapande, konflikter och lärande. I den sagan är vi hjältar i ett mystiskt pedagogiskt paradis - Pedagogica - där vi varje dag finner nya stigar att utforska, nya berg att bestiga, och nya världar att lära känna. I den sagan är vår arbetsplats inte bara ett rum för lärande utan ett magnifikt sagoslott av möjligheter! I den sagan är vi två som ett och allting känns möjligt.
 
The Road
Och som vi har skrattat, som vi har kämpat, som vi har vuxit och lärt av både varandra och av det vi mött på vår väg tillsammans. I våra yrkesroller älskar vi att beforska pedagogiska möjligheter. Så många gånger som vi har vänt på varje sten i mötet med elever. Men vi har också tagit hand om dem, nästan som om de vore våra barn. Vi har kämpat strider för dem, om och om igen. Vi har vunnit över pedagogiska svårigheter, och vi har många gånger förlorat dem - men tagit lärdom.
 
Vi har också tillsammans hittat ett slags pedagogiskt förhållningssätt som vi är så stolta över. Vi tror ofta på samma vägar att gå, samtidigt som vi aldrig tvekar att utmana varandra, allt det här sker i en otroligt stöttande och kollegial arbetsmiljö. Jag skulle vilja påstå att hon i mångt och mycket är svaret på hur jag vill att en lärare ska vara. Hjärta, mod, kompetens och lyhördhet. Och någonstans vill jag tro att hon i mig ser någon som hon kan se upp till, någon som hon kan finna inspiration hos.
 
The Goodbye 
Summa summarum, så här är det. Jag ska göra allt jag kan för att min kollega ska känna sig trygg och stark när hon lämnar vår didaktiska biosfär, vår trygga lagun. När hon väl landat in i insikten att hennes vingar är tillräckligt starka. Och i insikten att det finns en ny och underbar värld bortom vår. Att där nu finns en ny väg att vandra, ett nytt fascinerande hav att segla, och nya spännande platser att beforska och besöka.
 
När hon slutar ska jag stolt stå kvar på stranden vid vår magiska lagun, i vårt Pedagogica, och vinka förväl. Och när hon vandrar ut över havet och in i solnedgången ska jag med tårar längsmed kinden ropa det jag så ofta predikat här i mina inlägg. I ett rop som nästan påminner om en sakral  bön. Ett rop som borde vara likt en ritualernas ritual för alla, till människor som betytt mycket för dig på din väg genom livet men där er resa tillsammans en dag tar slut - lova mig att du aldrig missar den chansen, att ropa till den personen när era vägar skiljs åt!
      Från djupet av mitt hjärta ska jag ropa så att världens alla sagor hör det när min kollega går sin väg:
 
"Tack för allt Anaya! Tack för allt!!! Jag ska aldrig glömma dig!!! Du har fått mig att vara en bättre lärare och männniska än jag någonsin trodde var möjligt. Du har gjort mitt jobb till ett privilegium. För det och så mycket mer är jag dig evigt tacksam. Tack Anaya... Tack för att jag fick vandra vid din sida, för alla spännande dagar och samtal...och lycka till på din nya resa!!"
 
Ett inlägg tillägnat min kära och inspirerande kollega Anaya. Du kommer för alltid vara en del av mitt pedagogiska hjärta.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas
 
[email protected] 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela