atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Nimble Patch

Publicerad 2022-08-08 14:53:00 i Atlasinvesto,

 
Att köpa presenter kan vara svårt. Ju äldre barnen blir ju svårare blir det liksom att hitta rätt, eller att köpa saker som blir uppskattade. Även till vänner, familjemedlemmar och kollegor kan inspirationen tryta när det ska köpas någon present. Men det finns en twist på det här i-lands problemet.
 
Istället för att ha fokus på och utgå från den som fyller år så kan man ju ha fokus på att gynna en god sak. En sådan sak kan ju vara hållbarhet. Det har varit ett modeord i ganska många år nu och företag och kommuner gör allt för att visa på att man jobbar utifrån ett "hållbarhetsperspektiv" på ett eller annat sätt. Hållbarhet kan ju även handla om att man som företag uppmuntrar till en medveten och hållbar konsumtion.
 
Så hur kan det här se ut rent konkret då? Låt mig lyfta fram ett exempel. Amadeus älskar att springa, hoppa, klättra, brottas runt, spela fotboll med mera. Och det här är bra rörelsemönster och rörelseglädje men har genom åren renderat i ett antal hål på knäna på hans byxor. Ofta är det jeans som fått ett hål på knäna efter ännu en fotbollsmatch på rasten i skolan. Byxorna i sig är inte slitna i övrigt. I detta läget - och efter ett stort antal byxor - väljer nog många likt mig (eller inte?!) att i slutändan köpa nya byxor och arkivera de gamla söndriga. Man vill ju att barnet ska se propert ut.
 
Så när jag för ett antal år sedan googlade typ "laga barnjeans knäskada" hittade jag in på en sida och ett företag som heter Nimble Patch. I företagets vision pratar man om kläders cirkulära flöden, kläders längre livslängd, om minskad miljöpåverkan och social hållbarhet. På Nimble Patch webbplats går det att läsa att "Vi vill hjälpa föräldrar att tänka cirkulärt och göra medvetna val som bidrar till en hållbar värld. Vår affärsidé är att skapa cirkulära produkter och tjänster, i samverkan partners, med målet att bidra till hållbar konsumtion. Med hållbart menar vi att vi återanvänder produkter som redan finns och förlänger livet på dem, istället för att producera nytt. Många av oss småbarnsföräldrar är idag väldigt duktiga på att tänka hållbart och försöker ta hand om våra och barnens plagg. Men det är inte alla som har tid eller för den delen kunskap att laga sina kläder, även om en önskar det. Vi vill göra det enkelt att handla barnkläder med gott samvete."
 
Enkelt uttryckt jobbar Nimble Patch med att samla in barnjeans som är i gott skick men med någon liten skada som de sedan lagar med patches och ger nytt liv. Eller som de själva skriver på sin webbsida "Vi samlar in trasiga barnjeans, som annars hade slängts. Hos oss hittar du jeans som fått nytt liv och uppdaterats med Nimble Patchs förstärkta knän och benslut – allt för att jeansen ska hålla längre under sitt andra liv. Vi är stolta över vår verksamhet och våra produkter, som bygger på återanvändning, redesign och cirkularitet." De har nu även börjat göra accessoarer, som exempelvis väskor, av återanvänt jeanstyg. 
 
Så vad är min poäng med inlägget? Jo att om man nu ska köpa en present till ett barn (mellan 3-10 år gamla) eller en present till någon vän eller familjemedlem, då kan man ju välja att köpa ett par "cirkulära" barnjeans eller en accessoar hos Nimble Patch - eller hos något annat liknande företag. Oavsett om barnen, vännen eller familjemedlemmen uppskattar gåvan så vet man att presenten gynnat en god sak och man har en nobel historia att berätta. Historien om ett företag som medvetet jobbar för en större hållbarhet (eller vad det nu handlar om) och vars verksamhet man nu sprider ett ljus över. De byxor jag köpt till Amadeus från Nimble Patch har ännu inte gått sönder vilket är ett bra betyg då han ofta är mer på marken än upprättstående när han leker med kompisar.
 
Jag kommer lite till och från tipsa om företag och platser som jag tycker om. Inga av dessa företag vet om att jag skriver om de här på bloggen utan jag skriver om de för att dem på något vis väcker något hoppfullt inom mig, och som jag gärna delar med mig av. Gå gärna in och titta på Nimble Patch hemsida och läs om dem. Jag måste samtidigt medge att även om deras affärsidé om cirkularitet och hållbarhet är både ädel och i ärlighetens namn bra så vet jag inte om deras business är hållbar på sikt då de verkar i en mycket tuff bransch där deras barnkläder kan uppfattas som för dyra. Men jag hoppas naturligtvis att de kan växa sig framgångsrika och ge eko på sin marknad. Och till presenter tycker jag absolut att Nimble Patch - med sin vision om cirkularitet - kan vara ett superbra och intressant alternativ att gå in och shoppa på! Och som sagt till alla er som vill att era barns jeansbyxor ska hålla genom långa dagar på skola och fritidshem kan jag varmt rekommendera just Nimble Patch produkter.
 
Vet du något företag likt Nimble Patch som tillverkar produkter eller tjänster ur ett för samhället, naturen och Jorden good cause perspektiv - och som du gillar - så är du varmt välkommen att tipsa om företaget här på bloggen.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela