atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Merci beaucoup Handelsbanken!

Publicerad 2021-09-27 19:53:00 i Atlasinvesto,

 
Så kom tillslut ett besked från banksektorn som träffade min portfölj. Det är Handelsbanken som kommunicerat att de på en extra bolagsstämma den 21 oktober kommer att föreslå en extrautdelning bestående av A-aktier från sitt innehav i Industrivärden.
 
För varje 65:e Handelsbankenaktie du äger blir du tilldelad en INDU A aktie. Så har man exempelvis 6500 Handelsbanken aktier får man alltså 100 st INDU A aktier. Om nu stämman klubbar igenom förslaget.
 
Det känns väl troligt att det förslag som ligger på bordet kommer att godkännas på stämman, vilket kommer innebära ett fint tillskott av kapital i höstmörkret. Det innebär också att jag för delar av septemberlönen kommer köpa ytterligare SHB aktier för att maximera min (troliga) extrautdelning.
 
Jag antar att mitt andra bankinnehav SEB kommer med besked inom kort vad de vill göra med sin överkapitalisering. Så det blir spännande veckor framöver. 
 
Men det sagt så kommer jag när lönen kommer in på kontot fokusera på att köpa mer i Handelsbanken och SEB - det blir alltså bankaktier för hela sparkvoten den här gången. Därmed lutar vi oss tillbaka och laddar för årets (förhoppningsvisa) extrautdelningar!!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela