atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

SEB + extrautdelning = SANT!

Publicerad 2021-10-24 10:07:01 i Atlasinvesto,

 
Den trevliga nyheten kom ju ut i onsdags och satte därmed guldkant på resten av den dagen! SEB-aktien har gått starkt. Mitt innehav i Wallenbergbanken låg back vid årets början, men blåa siffror under stora delar av 2021 har gett en fin värdestegring.
 
Vi pratar en sexsiffrig uppgång och SEB är just nu mitt största innehav i portföljen. Att de för några dagar sedan kommunicerade en extrautdelning på 4,10 kr (som stämman ska klubba igenom den 12 november och dela ut den 19 november) kommer sannolikt cementera deras topposition i Atlas Investo ett tag framöver. 
 
Utöver extrautdelningen har de den 21 oktober påbörjat ett återköpsprogram av A-aktier som kommer landa på 2,5 miljarder kronor när de är klara och färdigköpta; vilket allt annat lika också kommer stärka aktiekursen. 
 
Bankerna (SEB och Handelsbanken) har annars varit ett sänke i portföljen under de senaste åren men i och med nya förutsättningar (bojorna från EBA och FI uppklippta, pandemin alltmer under kontroll, en marknad som börjar normaliseras m.m) så ser framtiden ljusare ut. SEB:s rapport såg bra ut och den togs väl emot av marknaden så just nu känns det definitivt bra att äga bank.
 
SEB var det sista utav tre av mina innehav där en möjlig höstutdelning kunde bli aktuell och alltså blev det. H&M gav också ett positivt besked, liksom Handelsbanken. Därmed blev det tillslut en riktigt trevlig och välkapitaliserad höst, fylld med passiva inkomstflöden vilket är en mycket viktig del i den stora Masterplanen. Det innebär också att jag nu kan sammanfatta årets utdelningar vilket det snart kommer ett inlägg om. Ha en riktigt fin söndag nu!
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela