atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Utdelningsåret 2021 ser ut att bli bra!!

Publicerad 2021-05-09 15:00:37 i Atlasinvesto,

 
Så var vi inne i månad fem och jag har under året fått fem utdelningar så här långt. Och om allt går som det ska (alltså inga oväntade händelser...) så kan jag konstatera att 2021 kommer bli ett nytt rekordår när det kommer till utdelningar. Frågan är bara med hur mycket?
 
Förra årets kraftigt inställda utdelningar blev tyvärr ett negativt jack i ett annars fint och uppåtgående stapeldiagram på mitt KF-konto hos Avanza över årliga utdelningar. Men nu verkar ordningen återställd och den uppåtgående trenden i mitt stapeldiagram vara tillbaka! I och med Industrivärdens utdelning, mitt femte innehav som delade ut i år, och med de två återstående utdelningarna kommer jag att uppnå ett nytt utdelningsrekord för Atlas Investo!
 
Under hösten kommer således utdelningar från Axfood och Castellum och när båda är inne på kontot kommer rekordet vara ett faktum. Även om det är med nöd och näppe som 2019 års rekord passeras. Men här finns dessutom en liten spännande brasklapp... Skulle det vara så att H&M väljer att dela ut i Q3 eller Q4 så kommer jag verkligen spränga ny utdelningsmark och utdelningsrekordet kommer bli ännu bättre! Vad innebär det då? Jo, att för första gången i Atlas Investos historia kan utdelningen komma över 70 000 kr under ett enskilt år. Och vet ni vad...det skulle innebära ytterligare en rolig sak...
 
När jag började min privatekonomiska resa mot att försöka bygga en "Oberoendeportfölj" - en aktieportfölj som förhoppninsvis kan ge mig (och Athena och Amadeus i framtiden) större frihet och oberoende i vardagen - så var mitt årliga nysparande av lönen ca 35 000 kr. Om eller när jag spränger 70 000 kr i årliga utdelningar innebär det att jag nu bara i passiv inkomst får mer än dubbelt så mycket som vad jag en gång hade i nysparande per år. För mig är det här ett kvitto på att resan kommit en bra bit på vägen och att min strategi börjar att ge allt mer i avkastning...och resan...den fortsätter... 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela