atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The power of Time

Publicerad 2021-06-13 12:38:09 i Atlasinvesto,

 
Även om vi bara tar några steg om dagen kommer vi en vacker dag fram till Jordens ende. Eller mer korrekt: ett varv runt Jorden. Tiden har den kraften. Om vi kontinuerligt gör något i riktning mot vårt mål är chansen väldigt stor att vi tillslut når fram. Det tar bara (just det) tid!
 
När jag på riktigt började fokusera på en utdelningsstrategi kring 2015, visste jag inte hur effektiv tiden är för effekten på portföljens utdelningar. Jag har sedan början (så klart) fört ett protokoll kring mitt sparande och investerande och såg en inspirerande sak häromdagen. Det var när jag gick igenom lite siffror som jag upptäckte en rolig konsekvens av mitt fortlöpande sparande och investerande in i Atlas Investo.
 
2015 kunde jag se att jag hade 64 000 kr i nysparande av lön. Genom att jag kontinuerligt sedan dess fortsatt min strategi kring aktieköp och blivit alltmer trygg i den investeringsfilosofin kan jag 2019 konstatera ett faktum, ett faktum som tidens kraft definitivt varit en medskapare av...
 
2019 var nämligen det år då min utdelning för första gången - enbart min utdelning - överträffade 2015 års resultat för nysparande av lönen. Så efter fem år av investerande, enligt min nya investeringsfilosofi, var alltså utdelningen och min passiva inkomst nu högre än vad mitt nysparande var när resan på riktigt tog sin början; udelningen 2019 landade på 67 000 kr. 
 
Fram till 2019 steg också min utdelning konsekvent sedan kom pandemin 2020 vilket tyvärr påverkade utdelningen negativt. Men i år är utdelningen tillbaka! Och i och med det kommer också 2021 års utdelningar att passera 2015 års resultat av nysparande från lön. Dessutom kan det också  rassla till rejält rent utdelningsmässigt under Q4:an. Detta i och med att Finansinspektionen inte avser att förlänga den nuvarande rekommendationen för bankerna om moderation vid aktieutdelningar som gäller till september 2021. Experter menar på att det här öppnar upp för att storbankerna kan komma att skifta ut delar av sina vinstkassor under Q4, vilket jag som äger aktier i både Handelsbanken och SEB självklart både uppskattar och hoppas på.
 
Oavsett vad som sker...som en långsiktig utdelningsinvesterare kommer jag fortsätta köpa på mig  fler aktier i mina innehavsbolag och (förhoppningsvis) med tiden se det där utdelningsdiagrammet växa sig allt högre och högre mot skyn...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela