atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Poesi kan säga mer än 1000 ord...

Publicerad 2021-07-26 23:34:00 i Atlasinvesto,

 
Hur säger man till de man älskar att de betyder mer än universums alla stjärnor och galaxer? Hur säger man till de som betyder mest av allt - att det största av alla mirakel - är att vi fick chansen att mötas, kramas och älska varandra? Hur säger man det? Hur kan man visa det? Kanske genom att spela upp en sång för dem...med en refräng som säger allt... 
 
För vissa textförfattare lyckas då och då fånga den där essensen av hur man kan känna inför det oundvikliga. Döden. Att vi en dag ska skiljas, och förlora varandra för evigt...det är så obegripligt...att något verkligen kan vara aldrig mer. Men också för hur man kan känna inför den rådande existensen. Livet. Att vi är tillsammans här och nu, och vad det betyder. Hur viktigt och vackert varje litet ögonblick faktiskt är. Att få vara här och nu. Mitt i tid och rum. Med människor som definierar dig. Som uppskattar dig. Tror på dig. Vill vara med dig. Älskar dig.
 
Tomas Andersson Wij lyckas med att fånga det här i sin låt "Ett slag för dig". När jag hörde den första gången (för ett antal år sedan) kändes det som om han - i refrängens två meningar - fångade precis vad mitt hjärta alltid känt och vetat. För mina föräldrar, min syster, för mina barn, mina närmaste vänner, för de personer som burit mig när jag varit nere för räkning, för de som stått vid min sida i framgång...
 
I refrängen beskriver Tomas Andersson Wij precis vad jag känner inför oron att en dag förlora mina älskade föräldrar, vilket jag gjort ända sedan barndomen. En oro som naturligtvis inte var befogad då, men som är det idag. Deras tid närmar sig det oundvikliga slutet. De är uppe i en ålder där varje dag kan vara deras sista. Och när de lämnar mig kommer Tomas första del av refrängen, första meningen, beskriva precis vad jag känner och alltid känt. Men jag har tränat mig ett helt liv för att möta den dagen...
 
Den andra delen av refrängen, den andra meningen, beskriver lakoniskt min relativt nya livsuppgift som pappa. Den beskriver mitt högsta syfte här på Jorden. Den beskriver i det närmaste min mening till varför jag går upp ur sängen varje morgon. Till varför jag fått mod att se ett liv bortom mina föräldrars död. Den beskriver betydelsen av att jag fått Athena och Amadeus. Den meningen är som min kampsång! Den beskriver allt jag behöver veta. Allt som betyder något nu, no matter what!!
 
Refrängen i låten "Ett slag för dig":
 
"Varje cell, i min kropp, saknar dig.
Varje slag i mitt bröst, är ett slag för dig."
Tomas Andersson Wij
 
Tack för dina poetiska textrader Tomas! De klär min oro och smärta inför för det oundvikliga med ord...och ger mitt vaknade mod och fadersinstinkt en definition...och resan...den måste fortsätta!  
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Northernlightsinvestment

Publicerad 2021-07-28 18:55:41

Andersson-Wij är en personlig favorit även för mig. Däremot anser jag inte att någonting betyder mer än universums alla stjärnor och galaxer. Det vore lite väl förmätet gentemot Universums alla övriga varelser...:)

Svar: Sant!
Sen pratar jag ju rent metaforiskt. Och rent bildspråkligt är det kraftfullt att likställa meningen och betydelsen av någon/något med stjärnor och galaxer! Två otroligt välkända och betydelsefulla entiteter i kosmos och med stark positiv konnotation. Sen blir man som skribent ibland fångad av stundens hetta och drar kanske lite väl hårt eller högt på metaforens skruvar=). Visst är Tomas bra!!

Tack för din kommentar Northernlightsinvestment!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela