atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Min syn på buffertsparande

Publicerad 2021-01-16 09:20:00 i Atlasinvesto,

 
Att vi bör ha ett buffertsparande är vi nog alla överens om. Men hur stort detta sparande ska vara, Wibble storlek eller en månadslön, här i skiljer sig nog åsikterna om. Min syn på buffertsparande är att det finns några avgörande faktorer som gjort att jag valt min väg att gå. 
 
Den erfarenhet jag har utifrån min Svensson-ekonomi är att tillgång till en stor buffert kan öka risken för onödig konsumtion och skapa ett onödigt konsumtionsbeteende. En mindre buffert kan vara en taktik för att förebygga detta. Vad då?! Det är väl bara att låta bli att använda Wibble-bufferten! Nja..det kan verka enklare sagt än gjort och det kräver disciplin.
 
Genom att ha tillgång till stort kapital på ett bankkonto (eller i kassaskåpet) är steget till att använda sig av detta kapital kortare och enklare än om kapitalet är investerat. Av några egentligen ganska självklara anledningar. Enligt mig kan det således vara en vinning i att ha ett mindre buffertsparande i förmån för ett större investerat kapital. Så varför tycker jag det kan vara bättre med ett större investerat kapital än en stor buffert? 
 
Är kapitalet exempelvis på börsen kan flera faktorer göra att du låter bli att frigöra ditt kapital för "onödig" konsumtion. Det blir så att säga ett inbyggt bromssystem för ditt konsumtionsbeteende, av bland annat följande orsaker:
 
1) Om du säljer av aktier eller fonder för att du impulsivt vill köpa en tjänst eller produkt går du miste om potentiell värdeökning, vilket man inte vill.
2) Om du säljer av aktier eller fonder för att du relativt impulsivt vill köpa en tjänst eller produkt går du miste om potentiell utdelning, utdelning som du ju i stället kan handla den där tjänsten eller produkten för utan att rubba balansen i din ekonomi. 
3) Du ligger kanske just nu på lite röda siffror i dina aktier och fonder, vilket gör att du inte är sugen på att förlora kapital vid en eventuell försäljning för att köpa den där tjänsten eller produkten.
4) Oavsett om du väljer att sälja av eller låter bli så har du ju aktivt behövt reflektera kring din ekonomiska status på ett mer "kontrollerat" sätt då du ju tvingats att göra ovan nämnda analyser först, vilket ofta leder till att man tänker en extra gång kring den onödiga konsumtionen - behöver jag verkligen en gitarr till för 10 000 kr?
5) Det är rent praktiskt en längre väg att gå för att få tillgång till ditt kapital. Tillgängligligheten försvåras något eftersom du i stället för att ha kontanter på ett buffertkonto (som du bara kan flytta över pengar ifrån utan motstånd och reflektion) måste du först göra de olika momenten som en eventuell försäljning innebär, vilket blir en bromsfaktor.
6) Samt att du inte får tillgång till kapitalet vid sälj av aktier och fonder förrän dagen därpå (oftast) vilket kanske gör att du backar från det där köpet då du inte har likvida medel direkt och ditt sug kan hinna lägga sig - och du handlar så klart ALDRIG på kredit.
 
I och med att jag väljer att ha ett mindre buffertsparande och mer på börsen blir det faktiskt en trippeleffekt för min privatekonomi. 1) Dels fungerar investerat kapital på börsen i det här fallet som en broms och försäkring mot onödigt konsumtionsbeteende. 2) Dels kan kapitalet öka mer i värde på börsen än på ett sparkonto. 3) Dels bygger jag upp en diciplin och medvetenhet mot onödig och alltför impulsbaserad konsumtion.  
 
Som sagt för alla de som är multimiljonärer så är det förmodligen ingen konst med ett stort buffertkonto. Detta eftersom de har ett högt kassaflöde och deras buffert inte nödvändigtvis skadas lika hårt vid vardagliga impulsköp. De har så att säga betydligt bredare marginaler i sin privatekonomi. Men där befinner jag mig inte! Utan jag har istället valt en annan väg och strategi som på sikt ska gynna min ekonomi. Jag skulle till och med vilja säga att det är en väg som kan maximera min privatekonomi.
 
"Hur tänker du omkring buffertsparande?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: utdespresso

Publicerad 2021-01-16 09:39:08

Intressant! Just nu har jag ca 1,5 månadskostnader i buffert. Hur mycket har du?

Svar: Tjena!
Jag med.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela