atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Skjortan från Avalon

Publicerad 2021-02-20 10:38:49 i Atlasinvesto,

 
Hur kan jag på både ett effektivt och enkelt sätt beskriva värdet av våra handlingar och val för mina barn? Vad våra handlingar kan leda till på sikt? Och i slutet innebära för mina resultat? Både på det personliga planet och det ekonomiska. När Athena och Amadeus blir några år äldre vill jag liksom ha en bra "sales pitch" på vad som kan skapa ekonomisk rikedom och framgång. Berättelsen om "Skjortan från Avalon" är kanske en möjlig sådan...
 
"För länge sedan var jag på en resa i ett land långt långt bort. Landet ligger nära ekvatorn och med ett underbart klimat att leva i. En dag åkte jag och min kompis in till landets huvudstad. Staden ligger vackert belägen vid havet, med en lång kritvit sandstrand och turkost vatten. Delar av staden ligger på en pittoresk ö.
 
I stadens myller, ute på ön, gick jag förbi en liten klädaffär. Klädaffären låg i slutet av en gränd uppe på en höjd med en fantastisk utsikt över den blågröna viken nedanför. Ägaren satt förnöjt på en pall vid ingången och rökade vattenpipa. Han mötte oss med ett stort varmt leende. 'Welcome to Avalon!' mullrade han och frågade vänligt hur vi mådde och var vi kom ifrån. När vi sa Sverige hade han så klart genast en liten anekdot om en vän som varit här och skrattade högt när han kom till poängen. Därefter frågade han om vi ville komma in och titta i hans lilla affär. Han drog den gröna dörrgardinen åt sidan och framför oss öppnades en oas av kläder, inredningsaker och dofter från Orienten. 
 
Det kändes som om jag vandrade rakt in i 'Tusen och en natt', in i en saga där allt kunde hända. Avalon, som jag först trodde var en liten affär, visade sig vara en fantastisk butik som ringlade sig djupt in likt en magisk labyrint. Plötsligt kom den vänligen ägaren fram till mig. Kom sa han, följ med mig. Han öppnade en vacker rubinröd trädörr, innanför gick en trappa upp till en övervåning där han hade ett showroom med butikens bästa och mest spännande varor från hela världen. 
 
Efter att mannen en lång stund passionerat berättat om varorna gick vi ner igen. Det var då som jag såg skjortan hänga på en av Avalons väggar. Det var en röd/svartrutig skjorta, i en varm röd färg. När jag såg den frågade jag direkt vad den kostade. Mannen skrattade högt och hjärtligt innan han sa att den skjortan bjuder han på, om jag ville ha den. Det visade sig att ägaren kommit över ett stort parti av dessa skjortor på en affärsresa i Bengalen och redan tjänat en bra hacka på dem. Du får den sa han, men lova mig då en sak, att du berättar om Avalon för alla dina vänner; han skrattade hjärtligt igen. Absolut svarade jag och tackade ödmjukast.
 
Det har gått många år nu och om mannen fortfarande lever vet jag inte. Om butiken Avalon finns kvar vet jag inte heller. Men skjortan är nästan lika fin nu som den var då. Visst jag har bytt några knappar på den, men i det stora hela ser den ut som när jag fick den. Och jag bär den fortfarande på jobbet ibland eller när jag går till puben och tar en IPA. Skjortan är och har liksom varit en del av mitt liv. Och då jag inte köper kläder i onödan, utan vårdar dem jag har, så har det också blivit till en viktig del av min väg mot ekonomisk rikedom. Skjortan som ju var gratis har faktiskt varit med och skapat ett mycket högt privatekonomiskt värde! 
 
Skjortan i sig är inte värd så mycket. Men min omsorg och glädje över den, mitt förhållningssätt att inte köpa nya skjortor och kläder och saker i onödan, det är däri som kanske till och med ett "miljon-värde" kan ligga... För skjortan symboliserar och påminner mig om ett ekonomiskt mindset, ett mindset och livsfilosofi som påvisar några viktiga principer. 1) Var rädd om det du äger. 2) Uppskatta det du har. 3) Finn nöje och värde i dina ägodelars historia. Dessa principer (bland annat) kan bana väg för ytterligare en spännande möjlighet: den att i stället för att överkonsumera i vardagslivet satsa detta kapital på investeringar och börsen; och börja försöka generera ekonomiska tillgångar och på sikt förhoppningsvis ekonomisk trygghet och frihet! 
 
Så på detta sätt kan en gratis och väl använd, omsorgsfullt lagad och älskad skjorta från en butik i en stad i ett land långt härifrån, på ett sätt vara värd 1 000 000 kronor genom det mindset den delvis varit med och skapat. Och vem vet, kanske är den värd mycket mycket mer..."
 
Resan fortsätter... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela