atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Blir det utdelning i H&M 2021?

Publicerad 2021-02-23 19:57:00 i Atlasinvesto,

 
Det senaste årets pandemi har varit en utmaning för ekonomin på många olika plan. När det kommer till mina innehav har det varit både upp och ner. För H&M har det varit problematiskt medan det till stora delar tuggat på som vanligt för t.ex. Axfood. H&M har ju tvingats stänga ner stora delar av sitt butiksnät, vilket slagit hårt mot marginalerna. 
 
Så när Axfoods matbutiker, Willys och Hemköp, kunnat ha öppet rakt igenom eländet har i stället H&M fått stänga ner. När det var som värst stängde de ner över 4000 (av drygt 5000) butiker globalt. 
 
För H&Ms del kom den Svarta Svanen extremt olägligt då de precis var på väg ur en egen omdaningsprocess. Den från att ha fokus på fysiska butiker (att öppna upp nya som primär organisk tillväxt) till att balansera över mer mot omnikanaler och online. Den här organisatoriska migrationen var tuff för H&M och tog dem nog inledningsvis på sängen.
 
H&Ms storlek verkar både varit till deras nackdel och fördel. Fördel att de hade muskler och erfarenhet att lyckas göra migrationen. Nackdel att det så klart är enormt kostsamt och en otrolig utmaning att bygga upp en ny slags organisation, logistik och systemkultur (en ny bolagsidentitet?) hos sina över 5000 butiker världen över. Och när det såg ut som att stålbadet tillslut var över, in sveper pandemin...
 
Men det sägs att det är endast under prövning som man kan skilja vinnare från förlorare. Nya VD:n Helena Helmersson tog över en tid innan pandemin och hon har i mina ögon varit trovärdig och handlingskraftig rakt igenom. Att ta över en jätte som H&M i medvind är en stor, svår och mycket krävande uppgift. Att ta över H&M när det blåser upp till fullständigt kaos på marknaden går nog inte att sätta ord på. Men det är de facto vad Helmersson fick göra och (enligt mig) visat sig kompetent nog att klara av.
 
Att marginalerna det senaste året blivit hårt ansatta har sin naturliga förklaring. I H&Ms årsrapport kan man läsa att de ännu inte fullt ut vet konsekvenserna av pandemin, och att de får återkomma med besked under året om och när det blir en eventuell utdelning till aktieägarna. 
 
Hmm...det är svårt att bedöma om det blir någon utdelning eller inte. Jag hoppas på det, men å andra sidan litar jag ändå på att styrelsen beslutar vad som är bäst för bolaget. Just nu är det extraordinära tider som H&M verkar i, och hellre att bolaget står stabilt finansiellt när detta är över, än att de delar ut eget kapital för "sakens skull" och/eller för att behaga sina aktieägare. Jag har som sagt fullt förtroende för att VD och styrelsen leder modeskeppet i rätt riktning, och mot en alltmer ljusnande framtid.
 
Vad tror du, kommer H&M att dela ut i höst? Motivera gärna dina tankar. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela