atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Örnarnas skrik

Publicerad 2021-12-21 00:29:00 i Atlasinvesto,

 
 
Alla dessa skräckrubriker och oro kring börsen. Såg Rapport ikväll som hade ett inslag om att världens börser faller på grund av Omikron oron och länder som stänger ner, oljepriser som faller, räntor i USA som förmodligen höjs snabbare än man antagit...
 
På detta har man i inslaget Maria Landeborn som svarar på frågan hur man som småsparare på börsen bör tänka kring sin portfölj. Är man långsiktig finns ingen större anledning att agera på grund av det här enligt Landeborn. Jag repeterar. Är man långsiktig finns ingen större anledning att agera på grund av det här. Jag skriver det en gång till. Är man långsiktig finns ingen större anledning att agera på grund av det här.
 
Min portfölj består av sex bolag. Bolag som jag är och varit långsiktig i. Av anledningar som inte har med börsens oro att göra. Som inte har med Omikron att göra. Som inte har med lockdowns att göra. Som inte har med räntorna i USA att göra, eller med oroliga programledarögon på Rapport att göra. Och definitivt inte med clickbaitrubriker på annars läsvärda sajter att göra.
 
Min portfölj står inte och faller med börsnedgångar på vad det än må vara; eller på ett portföljvärde som med anledning av detta beter sig som Dr Jekyll & Mr Hyde. Det är i mörka vatten, när rovfåglarna skriker bland hotfulla moln som du ska sitta extra lugn i din båt. Lugn och rimligt trygg i tilltron att dina innehav kan navigera what ever may come. Det var väl därför du valde dem som segel på ditt skepp till att börja med? 
 
Har du gjort din egen analys till varför du har den portfölj du nu har? Fattat dina beslut till varför du har de segel du har? Har du tagit ut din riktning? Kanske för många många år sedan? Kanske var det igår? Har du skrivit ner din Masterplan? Låt då rovfåglarna skrika i skyn! Räds då inte de mörka molnen eller de tilltagande vågorna på börshavet. Som småsparare (eller miljardär) fäst i stället blicken mot horisonten och fokusera på din Masterplan. För du - bara du - vet (troligvis) varför du sitter i det skepp du gör. Så är det i alla fall för mig.
 
Och visst jag ser inslaget på Rapport och läser om oron på ekonomisajterna. Men därefter lyfter jag blicken mot horisonten och fåglarnas orosskrik dämpas successivt. För jag vet vart jag är på väg och jag vet också att det här inte är det första orosmomentet - eller det sista på den här långa resan. En resa genom årtionden... En sådan resa kommer bestå av både regn och solsken. Tro inget annat. Så rusta dig med både paraply och solkräm. Med både solglasögon och regnkläder. Med både mod och kämpaglöd. Men också med insikten om vem du är som investerare och hur du reagerar på börspsykologi och på "örnarnas skrik"...
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela