atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Bokslut Atlas Investo 2021

Publicerad 2021-12-31 12:32:00 i Atlasinvesto,

 
Dags att stänga boken för 2021. Som vanligt lyssnar jag på musik med någon av mina favoritartister eller favoritlåtar när inlägget skrivs. Den här gången är det till Adeles nya skiva 30, där favoritlåten just nu är spår nummer tre "My little love". 
 
The Book bokför jag varje månad hur mycket jag investerat för, i vilka aktier och till vilket inköpspris. Jag brukar också bokföra min sparkvot, alltså det specifika kapital som jag varje månad skjuter in i portföljen; sparkvoten är alltså exklusive amortering, buffertsparande med mera.
 
Varje kvartal gör jag en sammanställning av totala investeringar för Q1, Q2, Q3 och Q4. Det blir både tydligt och enkelt att följa. Jag brukar också konstatera hur mycket värdet på portföljen stigit för helåret. Nu för tiden gör Avanza en snygg sammanställning över detta och skickar ut vilket jag gillar. Med det sagt här kommer några snabbfakta för min portfölj anno 2021. Håll till godo!
 
Avkastning för Atlas Investo 2021 blev:
+ 34 % (- 3,7 %, 2020) (+ 36 %, 2019)
 
Ett helt godkänt resultat som naturligtvis delvis skapats av en allt mer postpandemisk och successivt stabilare Mr Market. 
 
Totala utdelningar för Atlas Investo 2021 blev:
82 350 kr, (22 529 kr, 2020), (67 138 kr, 2019), (55 448 kr, 2018), (42 410 kr, 2017) 
 
Vilket innebär ett passivt inkomstflöde på 6 862,50 kr i månaden, eller ca 1 582 kr i veckan eller drygt 226 kr om dagen. Resan fortsätter!
 
Genomsnittlig sparkvot för Atlas Investo 2021 blev:
19,9 %, (19,6 %, 2020), (28,3 %, 2019), (19 %, 2018)
 
Känns som fullt rimligt att fortsätta sikta på 20 % i månatlig sparkvot. Har skapat ett väl fungerande och livskraftigt vardagsliv kring den här procentsatsen av investerande. Snarare att jag på sikt sänker den några % då jag hoppas att utdelningen ska stå för allt mer av nyinvesteringarna på sikt.
 
Hur har bolagen i portföljen gått? 
Av bolagen visar fyra av sex blå siffror för helåret. Årets raket har definitivt SEB varit. Mest rött visar H&M och blir tyvärr portföljens ankare det här året. Men det känns som om något är på gång med H&M. The sleeper has awakened...
  
Hur gick några av mina ekonomiska mål 2021?
1. Öka i respektive bolag med minst 100 st aktier.✔️
2. Få minst 72 000 kr i utdelning.✔
3. Återinvestera samtlig ordinarie utdelning.✔️
4. Investera minst 20 % av min lön. Resultatet blev 19,9 %.❌ (men otroligt nära!!) 
 
2021 har varit ett väldigt spännande börsår där börsen återigen rört sig i rätt riktning - alltså norrut! Hur blir börsen 2022? Kommer det att flyga in någon ny Svart Svan? Kommer börsen fortsätta sin klättring uppåt, och i så fall med hur mycket? Eller kommer den att tokrasa? Who knows?!? Det blir enklast att istället fokusera på nya ekonomiska mål och därefter än en gång lämna nyårshamnen och segla ut på det stora och händelserika börshavet.
     
Det här är mitt sista inlägg för året så jag vill passa på att rikta ett stort tack till er alla som följt mig, och samtidigt önska er ett riktigt "Gott Nytt År!" så ses vi igen 2022! Var rädda om er.
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2021-12-31 17:41:03

Hej Atlas.

Fan vad grymt besviken jag blir att du inte lyckades fixa 20% i sparande av din lön. futtiga 19.9%!
Ha ha, du är inte lite hård mot dig själv?

Stort grattis till fin utveckling på dina investeringar och så hoppas vi att vi åtminstone får ett hyggligt 2022.

Gott nytt önskar PP.

Svar: Jag kanske var lite hård mot mig själv. Men va faan. Man ska sätta ribban högt!!
Tack för att du finns PP!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Slimis

Publicerad 2021-12-31 21:13:39

Gott nytt år Atlas :-)

Mvh Slimis

Svar: Gott nytt Slimis!! Och bra jobbat.
Så ses vi igen 2022!!!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela