atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Tankat ytterligare aktier i Castellum

Publicerad 2020-09-13 11:06:00 i Atlasinvesto,

 
X-dagen för Castellums andra utdelning i år närmar sig. Jag har lite över i budgeten och valde därför under fredagen att köpa ytterligare aktier i fastighetsbolaget. Castellum är mitt näst största innehav och en trogen utdelningsmaskin i portföljen.
 
När det gäller just Castellum har jag ett uppsatt mål för hur många aktier som ska köpas in det här året. Jag jobbar nu fokuserat på att klara det målet och därmed komma upp i det totala antal aktier som jag vill ha i bolaget när vi stänger böckerna för 2020.
 
Fastighetsbranschen är en sektor som går starkt. Och Castellum är inget undantag. Q2:an gick över förväntan, trots den ekonomiska oron som pandemin orsakat. Därför var det extra kul att i deras delårsrapport läsa VD Henrik Saxborns tankar kring Castellum när det gäller 2020: "Efter vårt starka första halvår vågar jag ödmjukt tro att även 2020 kommer att innebära en ökning av förvaltningsresultatet, och därmed även utdelningen, för 23:e året i följd". 
 
Är det något av mina innehav som jag är extra trygg och tillfreds med är det just Castellum. De kan enligt mig - utifrån vad de kommunicerat fram tills idag - faktiskt stå som symbol för hur jag vill att ett moget bolag förvaltas och utvecklas i sin specifika bransch. Min resa tillsammans med Castellum fortsätter och känns hoppfull.
 
"Hur går era tankar kring Castellum?“
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Utdelningssmålänningen

Publicerad 2020-09-13 16:26:13

Hej, gillar också Castellum. Är faktiskt mitt näst största innehav efter Investor, men nu får det inte bli större.

Även mitt 4:e största innehav Axfood har X-dag nu i dagarna så det ska bli skönt med lite utdelning, vilket vi inte varit bortskämda med i år.

Svar: Hej där!
Ska definitivt bli roligt med lite utdelning.

Blir en fin start på hösten och gör den lite gemytligare.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: fieramente

Publicerad 2020-09-15 08:33:10

Jag fick också en bra känsla efter att ha läst förra rapporten och Catellum har klättrat upp till största innehav under sommaren. Jag har mer eller mindre ägt aktien sedan 2014 där jag klivit av när värderingen sprungit iväg lite väl snabbt. Aktien mår trots allt bäst av en långsam men stabil uppgång om man ser på den över längre tid.

Det är inte så att det saknas utmaningar i kontorslandskapet, men jag är trygg med att de kommer på vettiga lösningar för att öka beläggningsgraden för sina hyresgäster. Även i en framtid där fler arbetar hemma.

Svar: Hej Fieramente!
"Det är inte så att det saknas utmaningar i kontorslandskapet, men jag är trygg med att de kommer på vettiga lösningar för att öka beläggningsgraden för sina hyresgäster. Även i en framtid där fler arbetar hemma." Tänkvärd reflektion. Sen är frågan om arbete hemifrån kommer normaliseras alltmer eller om det på sikt fasas ut. Kan finnas andra avgörande faktorer som förloras med fysisk distansering av medarbetare som kan vara viktigare för ett företags överlevnad, utveckling och intjäning och som om det går förlorat hotar deras identitet och på sikt existens. Oavsett hur framtiden ser ut är det alltid en utmaning med beläggningsgraden. Blir spännande att följa.

Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: fieramente

Publicerad 2020-09-17 20:25:39

Förlåt mig jag var otydlig. Jag ska försöka formulera min tanke bättre.

I storstäderna finns en klar trend att det finns väldigt lite lediga kontorslokaler att hyra på bra adresser. Men, de som hyr dessa lokaler idag har låg beläggningsgrad på lokalen inom sin egen verksamhet. Innan corona låg dessa siffror kring 70% belagt i Stockholm som exempel. När det bara var 30% obelagt på kontoret så var det inte ett problem. Nu är det desto större andel som är obelagd p.g.a. ändrade arbetsrutiner hos de anställda. Castellum gick ju själva ut med igår att de anställda får jobba vart ifrån de vill. Corona har inte ändrat något, bara snabbat på redan gryende trender. Explosionsartat.

Här kan fastighetsförvaltare som Castellum finna affärsmöjligheter genom att t.ex. mäkla obelagda utrymmen åt sina hyresgäster och ta en avgift för detta. Då får deras kunder högre beläggning på sina lokaler, de får dessutom lite betalt för det och Castellum får lite betalt för mäkleriet. Detta är bara ett exempel på hur man kan tänkas utnyttja lokaler i framtiden och jag är säker på att de själva har bättre idér än mig :)

Hur som helst, just nu är det kul att vara ombord för jag tror det händer mycket och kursen pekar åt rätt håll. x-dag imorgon på det också!

Svar: Du var inte otydlig Fieramente jag är med dig till 100% i dina resonemang kring kontorslandskapen. Spännande idé med det potentiella mäkleriet! Nu ser vi fram emot lite stundande utdelning från ett av börsens (enligt mig) finaste fastighetsbolag. Har du någon blogg förresten? Hade varit kul att kunna följa dig Fieramente!
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela