atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Lite fredagstankar kring utdelning, pandemi och politik

Publicerad 2020-09-04 10:14:00 i Atlasinvesto,

 
 
September månad kommer att bli lite extra kryddad då det kommer in utdelning från Castellum och Axfood. I övrigt har det varit en rejäl slakt av portföljens utdelningar. Men jag är ok med det efter ett år som detta. Det finns dock andra saker jag INTE är ok med som börjat blottats av pandemin... 
 
Hur kommer egentligen bankerna göra med sina utdelningar? Om storbankerna är väl kapitaliserade och trygga med sin finansiella ställning enligt sin styrelse (tycker jag rent principiellt) att de borde dela ut redan i höst. Att sedan FI:s Erik Thedéen om och om igen i media tycker annorlunda bryr jag mig inte om. Att ekologen Per Bolund skriker att det är opassande bryr jag mig inte heller om. Det finns i mina ögon inget omoraliskt i att dela ut om ett bolag står på tillräckligt starka ben. De som tycker det har kanske en politisk agenda och en ovilja att förstå Mr Market. 
 
Vi har en fri marknad där demand and supply råder. Och marknaden är brutalt rättvis i sin dom mot alla som ger sig in i den: survive or die! Är bolaget sunt, med en vettig affärsidé, går med vinst (vilket bland annat våra storbanker gör med sitt monopol-liknande system och naturliga vallgravar) då bör väl både Finansinspektionen och ledande politiker hålla igen med sina åsikter vad gäller utdelningarna. Vad skiljer annars Sverige från länder där storbolag toppstyrs av regeringar och korrupt politik? Frågan som ploppar upp i mitt huvud är: Har vi bara en fri marknad och demokrati när Sverige går och mår bra? 
 
Det som denna pandemi enligt mig kan ha visat på är att steget till en slags totalitär "storebrors" statsmakt och styrning inte behöver vara så långt borta. Hur tänker jag?!? Typ så här:
 
1) Ett helt lands medborgare förväntas nu blint göra vad regeringen och dess myndighetsorgan FHM anser. Vilket förutom att börja knäcka flera åldersrika generationer visat sig slå hårt mot "Svensson" och de med mindre god ekonomi som (nu!) av ett system tvingas till ofrivilliga sjukskrivningar och evigt vabbande, och därmed förlorad inkomst vilket naturligtvis påverka deras vardag. Är det här solidaritet, är det här ok och rimligt? 
 
2) Samma medborgare börjar dessvärre pågrund av rådande restriktioner nästan bevaka, tycka sig veta (vad som gäller), lägga sig i och döma/bedöma varandra utan eget kritiskt tänkande - allt i pandemins namn. Är det ett önskvärt beteende, är det ok och rimligt? 
 
3) Och ett helt näringsliv läggs med en slags osynlig fotboja och möts med passiva hot "uppifrån" om de nu exempelvis (som sig rimligen bör om de inte tagit emot statligt permitteringsstöd) vill och kan dela ut delar av förra årets vinst? Är det ok och rimligt? Är det en fri marknad? 
 
Allt detta ger mig en dålig känsla ju mer jag tänker på det - något jag inte får av att merparten av min portföljs utdelningar uteblir. Jag vet, jag vet, jag är troligtvis lite kategorisk i mina resonemang ovan MEN det är en känsla jag börjat få och tankar jag reflekterat över. Visst ska vi lyssna på våra myndigheter men någonstans behöver vi ändå tänka, bedöma och avgöra vårt beteende och liv själva; och det ska vi självklart göra inom rimlighetens gränser. Jag har sett och hört så många kommentarer och beteenden kopplat till pandemin som tyder på det motsatta. Och näringslivet har väl redan innan pandemin ett av världens tydligaste (mest byråkratiska?) regelverk att följa och bör väl DÄREFTER - om de följer detta regelverk - få sköta sin business utan statens inverkan? 
 
Mmmm...lite tankar som sagt. Livet är både komplicerat och intressant. Over and out...
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Snålgrisen

Publicerad 2020-09-04 14:02:14

Kloka ord. Jag hoppas verkligen att bankerna kör över Fi och alla som höjer fingret åt att dela ut pengar. Från många håll hör man nu att verksamheter blir lidande av uteblivna aktieutdelningar.

Vad är man rädd för egentligen? Bankarnas anseende hos gemene man kan knappast sjunka lägre där det alltid är fokus på "bankernas vinster" i dagspressen. Är man rädd för Bolund eller regeringen eller ECB? Det hela är väldigt oklart.

Såg att jag inte hade dig i min blogglista, det är nu åtgärdat :)

Svar: "Från många håll hör man nu att verksamheter blir lidande av uteblivna aktieutdelningar." precis en sådan effekt som jag menar inte känns OK och som FI och sittande regering skapat. Som sagt så ska det bli intressant att se hur bankerna agerar. Och precis som du skriver tycker jag (faktiskt rent principiellt) att bankerna borde köra över FI med andra (läs regeringen och Bolund) för att visa att det är bolagen själva som avgör sitt öde och inte politiker. Vad roligt att du lagt till mig i din blogglista! Självklart gör jag detsamma. Trodde faktiskt redan jag gjort det eftersom jag följt dig i många år. Grattis till din grymma ackumulerade utdelning!
Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Johan

Publicerad 2020-09-04 16:24:49

Mycket bra skrivet om bankerna och dess utdelningar,delar din uppfattning till hundra procent.Och hoppas bankerna är så raka i ryggen och skiter i vad Bolund och FI tycker.Det är väl inte deras sak att bedöma om utdelning eller inte.....Tror och vet att bankernas styrelse är så kloka så dom kan på egen hand bedöma om dom kan göra utdelning.Men samtidigt som en annan bloggare skrev gick det att straffa bankerna att betala några miljarder till FI för penningtvätt.Då var det ingen som gafflade.......

Svar: Hej Johan!
"Tror och vet att bankernas styrelse är så kloka så dom kan på egen hand bedöma om dom kan göra utdelning." precis vad jag anser men tydligen tvekar både FI och Bolund (regeringen) på deras kompetens - vilket de som sagt inte är sena med att förmedla i media. Jag hoppas (men tvivlar på) att bankerna vågar gå emot dessa två giganter...men det hade varit en riktigt kraftfull gest om de gjorde det!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Henrik Bogren

Publicerad 2020-09-05 09:34:57

Livet har lärt mig att banker sällan eller aldrig går mot en sittande regering. Vad jag också lärt mig är att det därför kan vara vanskligt att ha för mycket svenska aktier i portföljen. Så i fortsättningen satsar jag på övriga världen.

Svar: Hej Henrik!
Som jag svarade Johan så tvivlar jag också på att bankerna går emot regeringen och FI...tyvärr. Och jag förstår att vinstkapitalet inte försvinner utan kan delas ut som extrautdelning kommande år. Men det är just det att staten så uppenbart (gör förmodligen det mer subtilt hela tiden) påverkar storbolag i en viss riktning med "tyckande" och "hot" om det ena eller andra. Känns väldigt osvenskt. Eller?! Så rent principiellt är det min förhoppning att bankerna den här gången sätter ner foten och går sin väg - helt enligt rådande regelverk.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Kalkyl

Publicerad 2020-09-06 08:48:17

Hallå Atlas! Bra skrivit, tror vi är många dom går omkring med liknande tankar. En skrämmande utveckling rent generellt... Förväntar mig inga utdelningar från banksektorn i år. Det har blivit stämplat som fult och nästan oetiskt att dela ut pengar till sina ägare och investerare i Sverige. Det mesta i det förr stolta Sverige verkar gå käpprätt åt helvete. Läs om koranincidenterna i malmö med icke troende ligister som vår skattefinansierade prat-polis knappt vågade eller fick (?) ingripa mot...

Svar: Hej Kalkyl!
Vi kan ju hoppas att vi har fel när det gäller utdelningarna från banksektorn. Den just den här specifika gången hade det ju faktiskt varit riktigt kul att ha fel... Tror att Malmö polisen tillslut satte ner foten när det gällde att ge tillstånd för demonstrationen mot islamisering av Norden, där det var tänkt att bränna en Koran. Hade polisen tillåtit det hade jag fan emigrerat...vet dock inte var... Läste ditt senaste inlägg. Jag prenumererar på DI som lite extra krydda i tillvaron. Ger tidningen då någon krydda? Nja sisådär. En och annan artikel klart läsvärd men en stor majoritet är det inte. Men som lite morgonläsning och kvällslektyr varför inte.

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela