atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Fem små ord...

Publicerad 2020-11-07 00:15:00 i Atlasinvesto,

 
Ibland reflekterar jag över min roll som ensamstående pappa. En vacker dag kommer kanske Athena och Amadeus läsa delar av min blogg. Då tar de steget in i min värld och kan se ögonblick från resan jag gjorde när de var i min famn. När de kväll efter kväll satt i soffan, på varsin sida och mös, samtalade, fingervirkade, vävde, eller läste i någon favoritbok.
 
Vi har det bra tillsammans, barnen och jag. Veckorna måndag till torsdag blir ganska inrutade. Men det finns samtidigt något gemytligt och tryggt med det. Frukost tillsammans, lämna till skolan, hämta på fritids, fritidsaktiviteter, läxor, kvällsmat, lite mys innan det är dags att borsta tänderna, sen nattas det.
 
Fredagen och fredagsmyset blir starten på helgen och dess härliga möjlighet till äventyr och rekreation. Vi brukar ta lite frallor och ett glas Oboy till lördagsfrukost. Sedan (beroende på väder och dagsform) botaniserar vi bland önskemål, möjligheter och spontana idéer. Helgen går otroligt fort.
 
När jag sedan lämnar dem i skolan, måndag morgon efter ännu en pappa-vecka tillsammans, kommer ofta den där underbara och samtidigt plågsamma meningen. De där fem små orden som ett litet barn egentligen inte ska behöva känna. Fem ord som jag inte riktigt vet vad jag ska svara på, eller om jag ens förväntas svara på det. Oftast är det Amadeus som säger det, när jag kramar om honom vid hans plats i hallen på skolan.
- Jag kommer sakna dig pappa.
Ibland låtsas jag nästan som om jag inte hör det och skyndar iväg. Ibland svarar jag "Så klart du kommer. Jag kommer sakna dig med." Men visst är det konstigt hur något så fint kan kännas så jobbigt?
 
Att vara saknad av sina barn är för mig trots allt ett kvitto på att man gör ett bra jobb i sin roll som förälder. Likväl är det en ständig påminnelse om att barnen inte är hos mig under 26 veckor av året. En bloggkollega (du vet vem du är) skrev en gång att han brukade säga till sina barn att han bara är ett telefonsamtal bort. Jag har snott den formuleringar rakt av och sa det till Athena så sent som vid förra lämningen på skolan. Sen kramade jag om henne, pussade henne på pannan, innan hon gick iväg mot sitt klassrum. Det känns tomt när de inte är hos mig. Tyst och tomt. Men jag vet att ni snart är hos mig igen...
 
Har du någon tanke i ämnet? Dela gärna med dig. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Postat av: Fumlan

Publicerad 2020-11-07 10:53:54

Fin skrivet om ett fint ämne. Känner igen det där och det värsta är att tiden inte kommer tillbaka, det gäller att ta vara på dessa guldkorn.

Mina barn är i den åldern då kompisar är viktigt och de "hänger" ute och hittar på egna aktiviteter. Jag försöker ha en slack lina och kramar dem desto hårdare när de väl söker sig till mig, för det kan fortfarande bli tjafs om vem som ska få sitta bredvid mig i soffan. Tacksam för de ögonblicken!

Ha en trevlig helg!

Svar: Tack Fumlan! Och ha en trevlig helg du med. Mvh, Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela