atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Juni sparkvot blev katastrofal

Publicerad 2020-06-28 23:31:00 i Atlasinvesto,

 
Kan vara att inläggets titel är något överdriven eller alldeles för dramatisk. Men med mina vanliga mått och ambitioner så blev sparkvoten för juni väldigt låg. Men var bara lugna, det har en helt naturlig förklaring...
 
Och den stavas SEMESTER! Atlas vill inte skjuta på framtiden vad som kan skrivas in i livets bok här och nu. Den här sommaren och semestern vill jag försöka att skapa minnen, små poetiska drömmar för mina barn. Vilket innebär att portföljen och börsen får stå åt sidan lite. 
 
En dag i framtiden ska Athena och Amadeus ta över mitt finansiella bygge. Men deras barndom, deras identitet, deras minnen och drömmar målas här och nu! Så här är det. Jag vill att de ska få stå på den vita stranden i Falsterbo och förundras. Vandra på Brösarps gyllene backar. Träffa så många av mina vänner och deras barn som möjligt. Uppleva natur och medmänniskor. Få springa i Kungsparken i Malmö. Sitta under en palm på Tropical Beach i Helsingborg. Dricka nybryggd äppeljuice på Kiviks Musteri. Se på den magiska utsikten vid Ales stenar. Få uppleva Kameler och Servaler på Djurparken i Ystad.
 
Som ni förstår vill jag ge mig ut på en roadtrip här i Skåne. En äkta "hemester" som förvisso inte behöver kosta slösaktigt mycket MEN jag vet av erfarenhet att många bäckar små kan bli en hel del i slutändan. Därför vill jag ge ekonomiskt utrymme till att måla barnens minnespaljett med så många färger som möjligt. Och för att kunna göra detta har jag alltså den här månaden gått in med en betydligt mindre summa i mitt nyinvesterande. Sparkvoten blev blygsamma 4,2 %; det mesta i Axfood
 
Men här kommer alltså den fina poängen. Där jag offrar i sparande investerar jag i sommaren 2020 - och i mina barn! De är i en magisk ålder just nu - The Golden Years. Och jag vill att de ska minnas att vi gjorde saker tillsammans. För varje liten upplevelse och resa tillsammans så samtalar vi ju också, skrattar vi tillsammans, lunchar vi, njuter vi, gör vi spontanare, och när vi lägger oss på kvällen småpratar vi om något från dagen. Sedan somnar vi och drömmer om alla våra intryck och upplevelser. Åtminstone är det vad jag hoppas på... 
 
När vi för ett par dagar sedan stod på Knäbäckshusens strand, i hjärtat av Österlen, med en fantastisk omgivning tittar Amadeus upp på mig och säger med en förundrad och allvarlig röst "Är det här verklighet eller drömmer jag pappa?". Jag tittar med värme in i hans ögon och svarar tryggt att det här är i högsta grad verklighet. Sen tar jag hans hand, och mot en ljuvlig sommarbris börjar vi vandrar fram längsmed Sveriges kanske vackraste sandstrand. Athena, som är en bit längre fram, vänder sig om och ler mot oss innan hon plaskar vidare längs strandkanten. Just det ögonblicket, där på en vacker strand i mitt älskade Sverige, exekverades en oslagbar investering; och en magisk känsla värmde och blev till vingar för mitt uppvaknande pappahjärta...
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela