atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Alltid kul att konsumera i och se sina innehav!

Publicerad 2020-01-03 00:52:00 i Atlasinvesto,

 
Till skillnad från alla som inte äger aktier har man som aktieägare en möjlig fördel. Man kan faktiskt investera sitt intjänade kapital i de bolag man äger aktier i genom konsumtion. Vilket känns på gränsen till "meningsfull konsumtion" - åtminstone medveten. 
 
Själv köper jag till exempel en hel del från nätapotek. Det blir då naturligt - och roligare - att gå in och handla via Apohem som ägs av Axfood ett av mina innehav.
 
För att inte tala om 2019 års julklappar! Min familj har fått både kläder, heminredning och presentkort (kan ni gissa varifrån?) - H&M så klart! Ett av mina äldsta innehav. Och det är inte bara jag som varit på H&M vid dessa tillfällen. Köerna har varit långa, affärerna välfyllda och Atlas har många gånger bara gått omkring och myst av att kassaflödet verkar må bra. I varje fall på de H&M butiker jag besökt.
 
När jag sedan ska veckohandla livsmedel (eller ströhandla) går jag ner till mataffären med den träffande slogan "För oss som älskar mat". Slogan tillhör Hemköp som ägs av Axfood och cirkeln är sluten. 
 
Ja som ni förstår är min poäng att det här med aktier kan handla om så mycket mer än bara portföljer, börsen och ekonomi. Det blir på ett sätt en livstil eller kanske snarare en del av livet. När jag vandrar, cyklar eller tågar genom städer och samhället är det som om jag är omgiven av gamla vänner. Vänner som jag kan hälsa på eller bara tyst och nöjt konstatera att de är etablerade i butik eller på orten.
 
Idag har jag exempelvis kunnat se Henrik Saxborn ledda Castellum (Atlas Investos just nu största innehav) på minst tio ställen på min promenad - och då har jag INTE räknat med börsens Large Cap lista! Det är sådant här som kan ge dig, som aktieägare, lite extra finess och glädje i din vardagliga tillvaro. Det är kul helt enkelt! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela