atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Sparkvot januari 2020

Publicerad 2020-02-01 11:01:00 i Atlasinvesto,

 
Att räkna ut en sparkvot kan göras på många olika sätt. Förmodligen kan det varieras lika mycket som det finns sparare och investerare.
 
Som jag ser det brukar det finns två grundläggande vägar att beräkna sparkvot, åtminstone är det så som jag uppfattat det på bloggosfären. Däremellan kan man sen befinna sig på en skala, mer eller mindre.
 
Å ena sidan har vi en sparkvot där man i beräkningen tar med saker som buffertsparande, investerande i aktier, värdepapper, valutor med mera, avbetalning på kredit (ex hävstångskredit), amortering på bolån och så vidare. Delar den summan med månadens lön, multiplicerar med 100 och får på så sätt fram en sparkvot. 
 
Å andra sidan har vi en sparkvot där man endast räknar med rent investerande som kan ge någon form av avkastning så som fonder och aktier, valutor, guld, Bitcoin, Tessin, Lendify med mera. Delar den summan med lönen, gångar med 100 och får fram en sparkvot.
 
Det finns inga rätt eller fel här men vi får så klart fram olika typer av sparkvotar beroende på hur man väljer att räkna.
 
Själv har jag konsekvent genom åren valt att få får fram min sparkvot genom att endast räkna med månadens nyinvesterande som kan ge framtida avkastning. Då jag bara investerar i aktier (än så länge) är det den summan delat med lönen x 100 som blir min sparkvot.
 
Januaris - och decenniets - första sparkvot landade tillslut på 33 %. En sparkvot som landar in 11 % högre än mitt uppsatta mål om 22% i månaden. Så med andra ord en stark start på året!
 
"Hur räknar du ut din sparkvot?" 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo 
 
[email protected]
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tobbe

Publicerad 2020-02-01 14:23:11

Jag räknar precis som du när jag kontrollerar min sparkvot MEN jag gör det bara sporadiskt för att se på ett ungefär då och då!
Dvs. jag bryr mig inte om att räkna varenda månad och hålla koll på procenten. Man sparar det man kan oavsett hur procenten ser ut.

Svar: Hej Tobbe!
Håller helt med dig om att man sparar det man kan. Vissa månader blir det mer andra mindre. Behöver man skriva ner en sparkvot varje månad? Absolut inte.

Anledningen till att jag väljer att hålla koll på sparkvotsprocenten varje månad är att jag helt enkelt tycker det är intressant. Dessutom är det ett ekonomiskt mål jag kan sikta mot - och jag drivs oerhört starkt av att kämpa mot uppsatta mål!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: Två Månadslöner

Publicerad 2020-02-02 17:25:14

Bra jobbat, själv ligger jag på 30% i investeringar och 75% totalt inkl amortering.

Svar: Med våra 30% ligger vi 20% över rekommendationen i den klassiska ekonomiboken "Den rikaste mannen i Babylon" vilket känns riktigt gott!! Jag kommer dock inte kunna investera i den takten hela 2020 men siktar på att snitta 22%.
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela