atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Endurance

Publicerad 2019-09-29 17:08:00 i Atlasinvesto,

 
En gång är ingen vana sägs det. Två gånger kan kanske vara det. En tredje gång då råder det ingen tvekan. Jag har funderat över det här. Och så klart överfört den tanken mot mitt investerande.
 
Enkelt uttryckt resonerar jag så här. Om jag nått 1 miljon kr en gång - i investerande/sparande - så är det ingen vana. Men att göra om det på nytt, att spara och investera ihop till 2 miljoner kr då börjar det kanske likna en vana... När kontot visar 3 miljoner kr råder det ingen tvekan. Då vet jag!!
 
I och med den tredje miljonen så har en slags inre "endurance" bevisligen befästs och bekräftats. Och med en medianlön är det inte sällan man kommer att behöva uthållighet av den högre graden för att nå 1 miljon, 2 miljoner, 3 miljoner och så vidare. Och för att "orka" resan behöver man kanske mentalt förbereda sig lika målmedvetet som Ernest Shackleton gjorde 1914 på sin Imperial Trans-Antarctic Expedition
 
Jag gjorde och skrev ner en plan som jag döpte till Atlas Investo, och för drygt fem år sedan sjösatte jag den på allvar. Nu har jag seglat mot olika delmål och mål. Passerat utmaningar, framgångar och tvivel. Kryssat luriga passager som velat få mig att vackla i tron på min plan. Men likt Shackleton har jag bestämt mig för att överleva och klara det - på ett eller annat sätt. Och för varje hinder eller motgång som kommer behöver jag tänka lösningsorienterat, och förhoppningsvis lära mig och utvecklas så att jag kan gå vidare. 
 
Samtidigt har jag så klart under detta äventyr mött långt mycket mer framgång, och lyckats uppnå många privatekonomiska mål och delmål. Vilket i sin tur stärkt min moral och mitt mod om att det kommer bli en spännande framtid om bara min uthållighet består... 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-10-02 12:25:58

Huvva, jag tycker det räcker med att sätta målen med 100 000kr i mellan,Men å andra sidan har du ju betydligt längre sparhorisont än mig.

Kör hårt Atlas!

Mvh //PP

Svar: Det var egentligen principen PP. Det gav en sån härlig klang till principen att använda miljonen som exempel. Funkar ju beroende på var man är på resan med 10 000 osv, eller 100 000 osv eller varför inte 10 000 000 osv. Oavsett var vi är kommer vi behöva Endurance. Hoppas allt är bra med dig PP? Grattis till milstolpen!!
// Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela