atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Årets totala utdelning!

Publicerad 2019-11-23 16:06:00 i Atlasinvesto,

 
I och med H&M utdelningen så är Atlas Investos totala utdelningar inkasserade för den här gången. Min målsättning var att få minst 62 000 kr i utdelningar. Och än en gång visar sig kraften i att sätta upp mål. Att rita upp en väg genom den finansiella regnskogen. 
 
Jag valde ganska tidigt i år att göra ett omfall gällande min portfölj. Detta genom att sälja av Latour och Epiroc då deras direktavkastning var för låg. Utifrån mina finansiella förutsättningar och mitt mål att stadigt öka min utdelning behöver jag ha bolag som kan skapa möjligheten till just detta. Kapitalet från försäljningen sköts in i Atlas Copco och SEB i stället. 
 
När nu 2019 går mot sluttampen kan jag konstatera att jag uppnådde mitt utdelningsmål och med viss marginal. Vilket inte varit möjligt annars. Årets utdelningar kan därmed summeras till 67 138 kr. Och ett av mina ekonomiska mål för 2019 är avklarat och uppnått. Det blev som ni kan se - på Avanzas fina grafik - en ökning med 21,1 % från 2018. Jag är nöjd med det.
 
Ett delmål jag just nu har är att generera en månatlig utdelning på minst 6 000 kr. Årets totala utdelningar innebar ett extra månatligt inflöde på 5 595 kr. För att nå 6 000 kr/månad behöver jag minst 72 000 kr i utdelning. Vilket jag kommer att nå från och med nästa år. 
 
Hur mina finansiella mål ser ut för 2020 återkommer jag med i ett senare inlägg. I och med detta önskar jag er alla en riktigt trevlig fortsatt lördag. Och jag hoppas att ni också är nöjda med er utdelning för 2019.
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Slimis

Publicerad 2019-11-24 11:10:14

En imponerande utdelning. Bra jobbat Atlas. Du är en riktig inspirationskälla. Jag hoppas 2020 blir ett än bättre år för dig.

Mvh Slimis

Svar: Tack Slimis, jag håller på att skissa på 2020 och än så länge ser det spännande ut! Hur känner du inför det nya året?
Mvh,

Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela