atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Julen gör mig vilsen...

Publicerad 2019-12-10 22:39:00 i Atlasinvesto,

 
Jag har svårt med Julen. Den drabbar en som en käftsmäll varje år. På radion spelas julsånger. I skyltfönsterna glittrar paket och årets bästa tips på julklappar. Och TV är som en enda lång reklam och påminnelse om vad som är på gång. 
 
Ni som har åkt med mig på The Atlantis ett tag vet att jag älskar Ernst Kirchsteiger. Men när jag ser hans vänliga ansikte i Jul med Ernst känner jag mig fan mer vilsen än vanligt...
 
Om ni skulle träffa mig skulle ni nog behöva åtminstone ett par minuter innan ni inser att jag är väldigt social av mig. Ni skulle också snart inse att jag tycker om att ge och bjuda av mig själv - Mi casa Su casa!! Men Julen är som ett virus. Eller kanske mer som en Ove Sundberg man inte kan bli av med. Fy fan för den här urgamla traditionen som doftar så underbart av lussebullar och glögg...
 
Jag måste köpa julklappar till alla nära och kära. Jag måste gå där med mitt påklistrade leende och se ut som om jag tycker allt är så jävla mysigt. Fattas bara att Julafton blir precis så där innerligt vacker och vintervit som den kan bli, med snön gnistrande i månens och snölyktornas sken. 
 
Kanske har ni börjat misstänka något vid det här laget? Vad fa... är det med Atlas? Vad han gnäller!! Han som brukar ha hyfsad tilltro och hopp om att allt löser sig?! Han som någorlunda vet att det sällan leder någonstans med negativitet och hopplöshet??! Ni har så klart rätt! 
 
Men att fira Julafton utan Athena och Amadeus påverkar mig starkt ännu. Varannan Jul är de hos Aurora. Varannan Jul är jag en sån där obekvämt ensam pappa. Jag hör någons barn skratta och tänker på att det kunde varit mina små snögubbar. Julen är kanske den av våra traditioner som mest signalerar familjevärden och allt som kan kopplas till det. Jag vet inte hur många gånger jag hört mig själv säga "Nej visst, det stämmer, jag har inte barnen i år" när det sociala snacket går omkring Julafton. 
 
Jag vet att det bara är en kväll. Jag vet att aftonen förmodligen är över lika snabbt som den kom. Men att vara en pappa utan sina barn på den dagen om året när jag ska vara den bästa pappan i hela världen gör mig lite vemodig och blödig. 
 
Men om vi bortser från min (troligtvis överdrivna) vemodighet så är Julen en härlig och glittrande tid. Och Julen är ett vackert och värdigt sätt att runda av året på. Jag vet det...jag vet...
 
Kram på er. 
 
Atlas
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-12-11 20:40:49

Förstår dig så väl. Är likadan själv. Älskar delar av julen och blir beklämd och nere över andra. Men julen går över den också, och jag hoppas du får en okej tid ändå! Kanske lite skön ledighet?

//Louise

Svar: Tack för omtanken Louise. Det kommer bli en helt okej jul. Behöver bara ventilera min oro som ibland griper tag i pappan i mig.
// Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela