atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Räknar inte med att bli mångmiljonär...

Publicerad 2019-08-02 12:12:20 i Atlasinvesto,

 
Hade ett intressant samtal med en högavlönad kompis. Han har drygt 70 000 kr i månaden, är både välutbildad och smart. Men...
 
Det var när vi käkade lunch och småpratade om en artikel i DI som han plötsligt säger att rik lär han aldrig bli. Inte genom att jobba sig till det. Han förklarade att med rik menade han då en "massa miljoner" på kontot. Det kommer aldrig hända sa han. Även om han i nästa mening konstaterade att hans lön är bra.
 
Jag behöll mitt pokerfejs och tuggade vidare men inombords var jag lite perplex. Vad var det jag egentligen hörde!? Kan han inte få ihop miljoner på kontot? Med den lönen? 
 
Jag lekte lite snabbt med tanken att jag hade haft den inkomsten. Då hade jag haft ut minst 45 000 kr i månaden. Hade utan problem kunnat investera 25 000 kr av dessa. På ett år blir det 300 000 kr. På fem år 1 500 000 kr bara i rent nysparandet. Säg att jag samtidigt investerat detta i en portfölj hos Avanza i exempelvis Castellum, Holmen och Investor under de fem åren. Det hade gett minst 100 000-150 000 kr i totala ackumulerade utdelningar. Lägg därtill en plausibel värdeökning om minst 8 % per år så har jag fått ihop minst 250 000 kr till över de fem åren. Sannolikt kommer miljon två i portföljen under år 6 och den tredje miljonen under år 7. Snöbollen är igång! 
 
Min poäng är att med en hög lön är där egentligen ingen rimlig förklaring till att man inte kan spara/investera ihop till 3-4 miljoner inom 6-7 år. Resten är ju ren matematik. En person med hög inkomst kan ha potentialen till ett eget kapital på 7-9 miljoner (lågt räknat) efter 10 år. Därifrån går det vidare mot tvåsiffrigt. Jag kanske skenar något men ni förstår min tanke.
 
Vad samtalet med min vän kan påminna oss om är att ekonomisk förmögenhet inte behöver avgöras av hög inkomst eller avkastning - utan snarare av mindset! Många med hög inkomst konsumerar istället för att kapitalisera. Deras förmögenhet växer långsamt och hinner kanske konsumeras på resor och dyra ogenomtänkta vanor innan den genererar tillräckligt med passivt kassaflöde? 
 
Vi måste alltså kunna se de där miljonerna - se förmögenheten! Hur vi kan spara och investera till den. Vi måste se det som en verklig möjlighet! För då kan vi också designa våra förutsättningar - utifrån var vi befinner oss - så att vi kan börja bygga ett ekonomiskt välstånd. Om det nu är något vi skulle önska. Det kan helt enkelt vara så grundläggande som att bestämma sig för att det är det man vill, och sen gå i den riktningen - om och om igen! Och det måste få lov att ta tid. Som att bygga ett företag. Det är inget som görs över en natt. Men vi behöver själva börja plantera idag för att kunna skörda imorgon. Och 5-10 år för att bygga ett företag eller en mångmiljonportfölj är ju en fullt rimlig tidsperiod. 
 
Nu är jag ingen höginkomsttagare. Men till skillnad från min vän "räknar" jag med att bli mångmiljonär. Det är ett av mina fundamentala mål i livet. Ett ekonomiskt livsprojekt! Och varför inte?!! Det är ett livsprojekt lika bra och relevant som vilket annat projekt man tar sig för. Dessutom är det väldigt lärorikt och utvecklande! Men det kräver hårt, disciplinerat och framför allt medvetet arbete. Den typ av mindset som de flesta här på bloggosfären sannolikt har - men tydligen inte min höginkomsttagare till vän...ännu! 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-08-02 19:04:47

Intressant! Jag hade en liknande upplevelse med en vän häromdagen. Jag försökte mig på att förklara det där lite grann, om ränta-på-ränta, ev utdelningar och börsen i stort, men fick tillbaka typ ett överseende "men tror du verkligen på det där!?". Det är helt sjukt, för jag kan ju bevisa att jag har minst en månadslöns uppgång i min portfölj sista halvåret...

Vissa människor alltså, de är inte värda att bli rika ;-)
Hälsningar Louise

Svar: Hej Louise!Visst är det spännande hur olika vi kan tänka omkring privatekonomi?! Min vän verkar ha gett upp innan han ens börjat, vilket gör mig konfunderad. För med hög lön borde väl ett intresse för hur den ska hanteras skapas? Men det verkar inte vara så per automatik. Min vän och din vän tänker helt klart annorlunda än vad du och jag gör Louise. Frågan är varför? För jag misstänker att båda våra vänner - precis som du å jag - innerst inne vill ha en god ekonomi, likväl verkar de utan en genomtänkt strategi för hur detta ska bli verklighet?

När det kom till min vän kände jag att det i nuläget inte var någon idé att prata, om exempelvis aktier. Han var liksom inte där. Han kanske ändrar sig så småningom. Och då kan vi säkert börja ha givande samtal om börsen och investerande. Som du och jag!

Med vänlig hälsning,

Atlas
Atlas Investo

Postat av: The Dividend Story

Publicerad 2019-08-03 08:06:30

Hej!

Väldigt intressant inlägg.

Jag har ibland funderat på det faktum att så relativt många ändå verkar misstro börsen som ett sätt att bli rik på. Det är någonstans i kedjan som det går fel och börsen ses mer som gambling och alldeles för riskfyllt. Kanske har man litet intresse överlag och tidigare (när "alla" blivit rika på börsen efter en lång uppgång) gått in för sent och sedan bränt sig när en större sättning gjorts?

Jag tycker jag har en ganska bra lön nu, dock en bra bit lägre än 70 000 kr men jag sparade som mest och byggde grunden i nuvarande portfölj när jag tjänade betydligt mindre. Högre lön leder nog ofta till högre konsumtion, vilket från den positiva sidan är att en hög lön inte är något krav för att bli mångmiljonär. Givet allt annat lika är det lite synd också då man som du skriver har väldigt bra förutsättningar att spara undan stora belopp när man tjänar så mycket.

Ha en superbra helg!

Svar: Precis som du skriver känns det extremt motiverande att hög lön inte behöver vara ett krav för att bli mångmiljonär. Det handlar troligtvis mycket mer om strategier, intresse och inställning.
Ha en god helg du med TDS!

Mvh,

Atlas

Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela