atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Imorgon blir det åka av!

Publicerad 2019-08-25 23:32:08 i Atlasinvesto,

 
Så har lönen kommit på plats och som vanligt ska den investeras in i Atlas Investo AB! Ja det är så jag ser på portföljen. Det här är mitt sätt att företaga och skapa mervärde i min privatekonomi, både nu och för framtiden. Därmed inte sagt att jag inte vill testa att företaga på annat sätt. Men tills det blir aktuellt får mina aktieinvesteringar duga.
 
Och den här månaden kommer jag fortsätta att köpa mestadels bank. SEB och Handelsbanken står på menyn och deras låga värdering får marknaden stå för. Jag ser inga fallande knivar utan kassakor som med högsta sannolikhet kommer att överleva både mig och mina barn. 
 
Bankerna är både en central del av och navet i den fria marknadsekonomin, och med vinster och position därefter. Och så vida vi inte närmar oss någon form av apokalyps känner jag mig trygg med att investera i banksektorn. En sektor med sin unika och högst omtänksamma statliga insättningsgaranti. Vilka andra bolag kan egentligen erbjuda sådana förmåner?
 
Med vänlig hälsning
 
Atlas
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2019-08-26 18:08:50

Härligt att få investera! Jag vill hålla med dig om banksektorn, men jag börjar fega ur en smula och har inte köpt mer bank. Jag behöver diversifiera mig lite och köpte bland annat Boliden idag.

Oavsett, det är kul att få pytsa in pengar i sitt eget lilla livsföretag :-)

Svar: Hej Louise!
Diversifiering är alltid en god approach!


När det gäller bank tänker jag så här. Så länge SEB är en del av Wallenbergsfären, och SHB en del av Lundbergsfären (Industrivärdensfären) är i alla fall jag övertygad om deras potential och businessmodeller. Sveriges stora banker är hårt reglerade och lär exempelvis inte bli någon ny Lehman Brothers därav. Ok för att vi kan vara på väg in i en tuff period för börsen. Trump härjar som vanligt, Brexit närmar sig, kanske en lågkonjunktur. Men de svenska bolånen lär fortsätta göda bankerna igenom dessa tider. SEBs och SHBs räntenetto har sett starka ut vid de senaste rapporterna. Trots oroliga tider. Bank och finans är en kapitalstark sektor. Och jag tror inte att det är storbanker som hänger löst i en lågkonjunktur. Lika lite som Ica och Axfood. Bolån och mat är fundamentala ingridienser i de flesta svenskars liv och nödvändigt att bekosta. Det man skär ner på i tuffa tider är sannolikt andra saker.

Ja ja. Det var lite tankar om bank. Grattis Louise till 18 % sparkvot! Nu får vi se vad den här börsmånaden har att komma med.

// Atlas
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela