atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Den tredje Insikten...

Publicerad 2019-08-18 16:21:44 i Atlasinvesto,

 
"Gräset är grönare på andra sidan" lyder det gamla ordspråket. Men även om det är lika grönt eller grönare kvarstår ett faktum. Nämligen att vi kanske har chansen att bli medvetna om något nytt på den där andra sidan? Men den medvetenheten kan vi paradoxalt nog ibland bara nå först när vi vandrat över på den där vackra gröna savannen "on the other side"... Följ med mig i mitt resonemang! 
 
Som jag ser det kan vi väl över på den andra sidan slås av tre möjliga insikter. Två av dem är de vanligast förekommande tolkningarna:
 
1) Gräset var inte grönare - insikten som vi får blir således att vi längtar tillbaks. Till det som var. Till det vi hade. Till det som visade sig vara bra. Kanske till och med bättre? Och som i värsta fall inte går att få tillbaka - någonsin... 
 
Eller att:
 
2) Gräset är verkligen grönare - insikten här är att vi hade rätt hela tiden! Vi är supernöjda och nu fyllda av energi. Det som är bakom oss lämnar vi med gott mod och vi börjar ett nytt och bättre liv (jobb, relation, utmaningar, aktiviter, vänskap) på den nya frodiga och gröna slätten. 
 
Men vad jag blivit medveten om är ett tredje perspektiv på detta klassiska uttryck. Som jag valt att kalla för Den tredje insikten:
 
3) Gräset var inte grönare. Men gräset var annorlunda. Väl där - på andra sidan - ser jag nu världen med nya ögon. Och drabbas av en vacker uppenbarelse! En ny sanning om mig själv. På den romantiserade och grönskande andra sidan ser jag allt så tydligt. Den tredje insikten är att jag inte vill tillbaks, men inte heller stanna kvar: jag vill något annat! Men för att jag skulle kunna se detta "något annat" var jag tvungen att gå över till den andra sidan, att ta vad man i engelskan brukar benämna som a leap of faith. Väl där i den nya friska atmosfären, på den nya sidan, inser jag att det är inte på det gröna gräset jag vill vara över huvud taget...jag vill ut i det glittrande havet!
 
Den tredje Insikten handlar alltså om att det var aldrig gräset som var problemet till att börja med - jag var ämnad för havet! Den andra sidan visade mig det havet. Ett vackert glittrande turkost hav som jag aldrig kunnat se om jag blivit kvar, om jag inte hade haft modet att ta steget över till något annorlunda. 
 
Så även om jag tror på modet att vara nöjd. Tror jag också på modet att då och då i livet ta steget över till den andra sidan. Inte av missnöje över vad jag har. Utan för den personliga utveckling och resa det faktiskt kan visa sig leda till. 
 
Med vänlig hälsning, 
 
Atlas Investo 
 
[email protected] 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela