atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Entreprenören

Publicerad 2018-05-21 07:39:00 i Atlasinvesto,

 
Enligt Wikipedias definition är en entreprenör en person som tar en ide för en produkt eller tjänst, reflekterar över risker och möjligheter, samlar ihop resurser, planerar och implementerar idén. I vidare bemärkelse enligt samma källa är en entreprenör en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång. För mig är det en människa som gör dagdrömmeri till verklighet.
 
Jag är fascinerad över entreprenörer. Hur många idéer eller koncept har inte jag fått upp i huvudet!! Skapat i tanken! MEN att ta dessa idéer och göra dem till verklighet har visat sig vara svårt. Ofta hindrar något (i alla fall mig) från att realisera möjligheterna så som en sann entreprenör gör. Bara det senaste halvåret har jag haft flera spännande idéer och potentiella möjligheter utan ta ett enda steg närmare mot dessa. Någon idé har hamnat på papper men oftast har de bara behandlats i tankarna som en shimär plausabilitet. 
 
Flera av mina närmaste vänner har också mycket idéer och tankar om möjliga affärsidéer. Bara för någon dag sedan ringde en vän och före detta småföretagare och hade en idé. Han frågade om jag ville vara med och ja sa "Absolut!" men ju mer vi pratade igenom konceptet började tvivlet sprida sig och så slutade det med att vi inte kom vidare. Anledningen den här gången var att vi inte riktigt hade den kompetens som krävdes för att kunna kontrollera eller styra processen för idéen, från början till slut, på ett för oss betryggande eller tillfredställande sätt.
 
Men entreprenörskap handlar just om att man försöker och riskerar att misslyckas även om man fattas en viss del av kompetensen. För gömt i detta ligger den diametralt motsatta utgången. Möjligheten bakom sant entreprenörskap: nämligen att man försöker och lyckas
 
Ofta möter våra idéer och tankar motstånd eller utmaningar i form av orosmoln på hur finansieringen ska se ut, har vi kompetensen eller byråkratiska regelsystem av olika slag. Men det är DÄR entreprenören finner broar till möjligheterna! Där så många andra blir fast framför en bottenlös avgrund fylld av hinder bygger entreprenören bro efter bro och kommer vidare - kommer över - och ger sin idé en chans i verkligheten på andra sidan "The abyss".
 
Jag har träffat en del entreprenörer genom åren och frågat hur de egentligen gjorde. Alla svarar i stort sett på samma vis: jag såg en möjlighet och började jobba för att förverkliga den. Svårare än så är det förmodligen inte - för entreprenören!!
 
Vad tycker ni kännetecknar entreprenören? Och vad finns egentligen i varje entreprenörs verktygslåda?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela