atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

The trait for success

Publicerad 2017-09-04 07:52:52 i Atlasinvesto,

Enligt Angela Duckworth, professor i psykologi vid universitetet i Pennsylvania, finns det en sak som förenar alla som lyckas bra och som är framgångsrika. Och det är varken talang, högt IQ eller tur...
 
Att studera vad som gör oss framgångsrika är superintressant. Varför lyckas vissa och andra inte? Efter många år inom läraryrket är det självklart en återkommande frågeställning: vad gör vissa elever så framgångsrika inom vissa ämnen? Förutom att de har kompetenta lärare! 
 
Duckworths forskning visar på en gemensam nämnare. Ett personlighetsdrag som verkar ha en otrolig genomslagskraft för att människan ska nå goda resultat. Duckworth kallar detta drag för "grit" - eller som vi säger på svenska "jävlarinamma". Duckworth menar att "true success comes when we devote ourselves to endeavors that give us joy and purpose." Hennes forskning tyder dessutom på att vi kan odla och utveckla detta personlighetsdrag, att "grit" är något som kan växa och förstärkas! Spännande och intressant. 
 
Duckworth har skrivit en bok om allt detta, "Grit - the power of passion and perseverance". Vill man lyckas finns det säkert många vägar vi kan gå. Men om vi kan bygga/träna upp detta personlighetsdrag - grit - i vårt sätt att tänka och agera spelar troligtvis vägen mindre roll. Varför? Jo, för att med denna kraft och förmåga till passion och uthållighet så kommer chansen att vi når våra mål - oavsett väg - att öka. Vi kommer helt enkelt inte ge upp i första taget. We will never give up! That's grit!
 
Det blir tydligt i byggandet av en stark privatekonomi hur viktigt Duckworths grit är. Har man exempelvis en medellön så kommer man garanterat behöva både passion och uthållighet för att uppnå en portfölj på 5 000 0000 - 10 000 000. Är man höginkomsttagare krävs troligtvis samma grit. Även om det borde gå snabbare att bygga upp samma kapital. Med andra ord är grit en väldigt viktig komponent inom personlig utveckling och väl värd att reflektera omkring och försöka att utveckla.
 
Hur stor roll tror ni att grit spelar om vi vill lyckas uppnå våra mål i livet?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-09-04 21:25:27

Jag tror att viljan är nycklen till väldigt mycket i livet. Att skapa sig en bra grund ekonomiskt har mycket med vilja att göra. Jag personligen har inte satt något mål med att jag ska nå upp till någon viss summa. Jag har lite för kort spartid på mig. Jag skulle rent teoretiskt kanske kunna nå upp i 2 mille på 10 år men då hade jag fått offra så mycket så jag anser inte det vara värt det. Jag vill bara ha det lite bättre som icke jobbande i förvärvslivet och det målet kommer jag att nå inom dessa 10 åren. Så för mig är balasen i livet värt mer än själva sparandet. Jag tillhör inte höginkomsttagarna så jag får ta den långa smala vägen med mycket vilja istället!

Svar: Jag ser också själva portföljen som en möjlighet till trygghet längre fram i livet. Men också som ett intresse, nästan som en hobby! Men också som en stor utmaning för att se hur mycket kan jag få ihop, och på sikt ett arv att lämna över. Självklart behöver investeringarna (för mig också) hamna inom rimlighetens gränser så att mitt liv känns bra längs vägen. Precis som du är jag ingen höginkomsttagare. Mitt mål är att återinvestera omkring 30 % lön vilket i dagsläget fungerar. Men kommer inte pressa mig "to the limit" för att klara det varje månad. Att det krävs uthållighet och tålamod för att skapa portföljen råder det ingen tvekan om. Hur långt jag hinner och hur mycket jag får ihop vet bara framtiden. Men jag ska göra mitt bästa!
All lycka,

Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela