atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Börspsykologi

Publicerad 2017-05-06 22:07:35 i Atlasinvesto,

Aktier kan vara dyra eller billiga. Börsen kan vara i en bearmarket eller bullmarket. Spelar det egentligen någon större roll för den målmedvetne investeraren? Ett bra bolag är ett bra bolag. Oavsett. Det finns alltid köplägen. Eller?

Min portfölj har genom åren t.ex. varit upp 40% för att vid något tillfälle backat till -15%. En ganska rejäl sättning. Jag trodde dock på de bolag som är i portföljen och satt tålmodigt kvar. Det känns många gånger som om börsfall handlar om makroekonomiska stressorer och inte att bolagen blivit sämre vinstmaskiner eller att Mr Market skulle vara som Dr Jekyll and Mr Hyde. När sänkningar som detta infallit har jag fortsatt att följa min investeringsplan och portföljen ligger sedan dess åter upp med bra marginaler. Det verkar som om strategin funkar någorlunda.

Jag tycker att en intressant reflektion är att när stora sättningar kommer och vi småsparare tycker att portföljen skakar tänk på de stora jättarna som backar miljarder! Jag kommer ihåg när Sven Hagströmer konstaterade i en intervju på TV att hans bolagsvärde faktiskt backat med ca 1 miljard (när han var delägare i Öresund innan Creades). Inte hade han någon panik i blicken utan Hagströmer vet det de rika inom finans vet - att det förlorade värdet troligtvis hämtas hem över tid om det egna bolaget är sunt och välskött. Det är liksom ofrånkomligt att sättningar kommer att spegla av sig på bolagets värde från tid till annan, även om bolaget är bäst i klassen. Så finansmännen och finanskvinnorna fortsätter att göra business och kör vidare som vanligt. Jättar som ex Investor och H & M säljer ju sällan av kärnbolag eller delar av sitt bolag för att de backar rejält på börsen utan köper ofta mer av sina innehav eller egna bolagsaktier. Där är sannolikt mycket att lära av börsens giganter när det kommer till börspsykologi och hur man gör fundamental business.
 
Vill man bygga värde finns det nog inget alternativ än att finnas på börsens lömska hav. Att ta rygg på giganternas skepp kommer förmodligen - men inte alltid eller garanterat - skapa goda förutsättningar för att nå långt på färden mot värdestegring och bättre utdelningar. Det kan vara en viktig framgångsfaktor för goda investeringar.
 
Vad tror ni?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela