atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Hur tänker ni omkring utdelningar?

Publicerad 2017-03-22 07:32:00 i Atlasinvesto,

 
Så är det då dags för Axfood...och årets första utdelning! Firandet kommer knappt att hinna avslutas innan årets andra (Castellum) och tredje (SHB) utdelning också trillar in. Mars/april är som en liten supernova av passiv inkomst för Atlas Investo. Men med nytt kapital kommer nya köpbeslut. Hur ska jag egentligen tänka omkring återinvesteringen av utdelningarna i mars/april? Och framgent? Så här går mina tankar:
 
1. En del av mig vill fortsätta köpa in mig i det utdelande bolaget.
2. En annan del vill köpa in mig i det nästkommande bolag som delar ut för att snabbare generera högre passiv inkomst.
3. En tredje del av mig vill balansera upp portföljen lite. Även om det aktuella minoritets innehavet just nu är något dyrt.
 
Jag kommer göra något av alternativen. Men vilket? 
 
Hur tänker ni omkring återinvesteringen av era utdelningar? Är där någon väg som skapar en effektivare väg mot större utdelningar? Eller är det helt enkelt viktigast att utdelningen återinvesteras i portföljen och mindre viktigt i vilket av bolagen? Kom gärna med era tankar och idéer! 
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected] 

Kommentarer

Postat av: Utlandsutdelaren

Publicerad 2017-03-22 20:52:36

Jag utgår från vad aktien kostar i proportion till utdelning. Dels om den är rimligt värderad och dels hur stor portföljandelen är.

Jag köper dock regelbundet och köper en aktiepost nästan varje börsdag. Därför sprider jag risken med månadssparprincipen och tänker inte så mycket på när jag köper så länge priset är rimligt.

Köpte Axfood både före och efter ex-datum. Har idag ökat i just Castellum och Handelsbanken inför just utdelningen. Ingen av dem är jättebillig just nu men bägge är rimligt värderade (YOC över 4%) och jag får utdelningen i näven om någon vecka.

Sedan köper jag andra aktier som idag Avega, HiQ och Skanska också för att balansera portföljrisken.

I ditt läge skulle jag hellre köpa Castellum än SHB eftersom den har fallit tillbaka redan före ex-datum (på fredag) och ger utdelning redan nästa vecka. SHB är inte billig just nu men jag ökar där mer enligt månadsspararprincipen för att jag vill bibehålla en viss portföljandel och då ändå får mina 4% till påsk.

Svar: Hej Utlandsutdelaren! Intressant det där med dagliga inköp av aktieposter. Sprider ju verkligen ut risken avsevärt. Min månadsprincip är ju mer inköp en till två ggr i månaden. Delar helt din tanke när det gäller valet mellan Cast och SHB. Är dessutom tyngre viktad i SHB. Tack för dina tankar i ämnet. Jag lägger till dig i min blogglista - alltid trevligt med en ny bekantskap i bloggosfären - och önskar dig så klart lycka till under 2017. Men vi får väl feedbacka varandra och ge respons framgent också hoppas jag! Med vänlig hälsning, Atlas Investo
Atlas Investo

Postat av: Kalle

Publicerad 2017-03-24 11:50:20

Lite olika strategier, köper ibland det som snart ska utdela, ibland det som gått ner. Försöker även hålla koll så att inget innehav tar för stor plats. Men det viktigaste är att pengarna återinvesteras. Höjer det inte utdelningen i år, höjer det utdelningen nästa år.

Svar: Hej där Kalle!Låter som vettiga strategier. Den överlägset viktigaste är den att återinvestera regelbundet. Ett sätt att starta den magiska ränta på ränta effekten som Einstein beskrev så målande som "Jordens åttonde underverk!". Tack för dina reflektioner. Med vänlig hälsning, Atlas Investo.
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela