atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

En man av guld

Publicerad 2017-03-12 22:09:00 i Atlasinvesto,

 
Enligt kinesisk mytologi står draken ofta för vishet, makt och harmoni och ofta är den guldfärgad. De senaste veckorna har jag haft fullt fokus på att förbereda min flytt. Mitt nya "palats" ska inredas och jag har haft en tydlig bild av hur slutresultatet ska vara hela tiden. Många inredningsbeslut är dock svettiga att ta. Jag är VD över ett Apartment Design Project där allt från beslut om tapet, färg, möbler, lampor och golv med mera måste tas; vilket lett till en hel del huvudbry. Tala om att killing your darlings! Har botaniserat bland oändliga möbelaffärer både fysiska och på nätet. Vandrat genom otaliga byggvaruhus allt från Bauhaus till Hornbach. Jag har bestämt mig för ett golv bara för att i nästa stund tänka om och välja om... Lampor är en annan djungel som har genomsökts. Har väl i skrivande stund hittat drömlampan för hallen typ tio gånger! Men med dettta sagt så kommer det bli bra i slutänden. Inspirationsbilderna har fört projektet mot hur allt ska landa framåt! Och när jag idag stod i min nya lägenhet som doftade härligt av nylagda golv och tapeter och färg så ser jag hur fint det kommer att bli. Lägenheten är ännu helt tom på grund av renoveringen men...jag ser hur vardagsrummet tornar upp sig med soffan, de gröna inslagen av växterna, inredningsdetaljerna och mitt alldeles egna lilla bibliotek med en snygg skinnfåtölj. När jag står i köket kan jag se hur den nyinköpta taklampan lyser med sitt varma sken över en trevlig tillställning med mina nära och kära. Och när jag tittar in i mina älskade barns rum kan jag se hur de sover tryggt i sina sängar efter kvällens godnattsaga...
 
Människor som inspirerat mig genom åren är de som kan och vågar se visionen bortom verkligheten. En av dem är min pappa. Han är en praktiker ut i fingerspetsarna. En föredetta småföretagare som vet att ta sig från A till B och med resultatet i sikte plöjer han sig igenom vad som krävs för att nå målet. I min kamp med att härda ut separationen har han burit mig i sin famn. Han har tagit driftiga beslut, hjälpt mig med diverse renoveringar och samtidigt funnits där som en fantastisk - jag upprepar - en fantastisk klippa! Han var den förste jag smsa när jag insåg att det var över med min nu f.d. sambo. Han kom direkt. Lika fåordig, men lakonisk som alltid, har han funnits där genom allt det här. Jag tror inte han själv inser hur klok han är. Ofta med en eller två meningar får han livet att träda fram i all sin enkelhet men också brutala sanning. Han har genom åren förlorat flera familjemedlemmar, några väldigt tidigt i livet. Kanske har det gett honom perspektiv. Kanske har det gett honom styrkan att fortsätta att gå när det stormar som mest. 
 
Jag frågade idag Aktiemamma vem som inspirerat henne att börja med aktier. Det här med att känna inspiration är så otroligt viktigt (tror jag) inför allt här i livet. Det råder ingen tvivel om vem det är som inspirerat mig att kämpa vidare mest av allt under den här fasen av mitt liv. Han har gjort det med sitt lugn. Med sin handlingskraftighet. Med sin praktiska kunskap inom bygg. Med sin livserfarenhet. Och han har gjort det genom att lyssna på mig när jag behövt det som mest. Sedan har han frågat mig "Ska vi ut och gå en runda?". Älskade far - du är inte en drake - utan en man av guld. Och ditt glimmrande ljus har lett mig till en annan alternativ framtid än vad jag själv mäktade med att se. Jag undrar om du vet vad du gjort? Hur viktig din roll varit i detta drama? Tack pappa! Från djupet av mitt hjärta, tack kära pappa.
 
En mycket stolt son,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela