atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Malones fråga

Publicerad 2017-06-02 22:15:48 i Atlasinvesto,

"What are you prepared to do?". Den goda och åldrande konstapeln Malone i filmen De Omutbara (1987) ställer frågan till sin yngre kollega när han behöver höra det som mest.
 
Vad är det som gör att vissa kan bestiga berg där andra stupar mot avgrunden? Vad är det som gör att en vågar medan en annan ger upp? Vi kan aldrig veta hur något kommer att sluta. Kommer den där visionen om en ekonomisk frihet lyckas uppnås? Kommer den där fantastiska förälskelsen överleva tidens spår? Kommer våra barn växa upp och få ett bra liv? 
 
Jag glömmer aldrig när jag första gången såg scenen där Sean Connerys rollfigur Malone med sina sista livskrafter desperat ställer frågan till sin vän Mr Ness: What are you prepared to do?
 
Filmen handlar om Chicago polisens kamp för att sätta dit gangsternas gangster Al Capone. En kamp som skulle kosta flertalet människors liv på vägen. Många gånger får livets ytterligheter oss att ställas inför den här frågan. Ytterligheter som kärlek, vänskap, familj, liv och död. Vad är vi beredda att göra? För den vi älskar. För en vän i nöd. För ett barn som behöver din hjälp. För att överleva. För någon vi riskerar att förlora...
 
Svaret på "Malones fråga" går oftast bara att finna på ett ställe. Och den platsen ligger gömd djupt inne i våra hjärtan. Ibland borde kanske den platsen leda oss mer genom livet så att vi inte glömmer bort varandra och den tid vi har på Jorden. Att vi försöker göra den till det bästa vi kan. Även om det kommer kräva en hel del av oss som människor. Kanske kan det vara värt det. 
 
Med vänlig och reflekterande hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-06-07 11:48:41

Hej.
Läser din blog med glädje. last igenom ett 10 tal nu. Blandningen av att du delar med dig av dina personliga händelser i ditt vardagsliv, dina tankar om investeringar och din smått fiosofiska skrivådra gör det till en blog som tilltalar mig. Skönt att läsa blogger som inte enbart handlar om att stapla siffror på hög även om det stundtals också har sin tjusning.
En Mogen blog jag gärna återkommer till!
Mvh // Procentpanik

Svar: Hej Procentpanik.
Tack för dina fina ord! Jättekul att tilltala någon med mina inlägg, det är ju en förhoppning när man skriver att det ska vara så. Just att skriva varierat omkring ämnen som privatekonomi, investeringar, personlig utveckling och personligt - med en filosofisk touch är nära till hands med min personlighet. Jag är intresserad av väldigt mycket och blir inspirerad av lika mycket. Så länge bloggandet ger mig glädje och motivation kommer bloggen leva vidare. Var inne och läste om dig på din blogg. När det gäller om man börjat sent eller tidigt med investerandet spelar ju roll för hur snabbt snöbollen kommer hinna börja rulla, men precis som du skriver (väldigt klokt) kommer barnen en dag ta vid det vi byggt upp vilket gör resan värdefull oavsett vad! Hur långt vi hinner får framtiden visa. Vi kan bara göra så gott vi kan utifrån de premisser som råder. Att dela resan med andra i bloggosfären, så som dig Procentpanik, känns inspirerande. Din portfölj ser bra ut. Kommer titta till dig Procentpanik (kommentera ibland) och önskar dig såklart stort lycka till med både bloggandet och dina investeringar. Och kom ihåg att äventyret är halva nöjet!

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela