atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Epiroc - a new plant

Publicerad 2017-07-23 07:23:00 i Atlasinvesto,

Vissa säger att en väl diversifierad portfölj är vägen till framgång och rikedom. Andra menar att det är en fokuserad portfölj som är bästa vägen till goda långsiktiga resultat. Allting är ju som bekant relativt. Oavsett vilken väg så är Atlas Investo på väg att få tillskott i sin portfölj. Och som jag ser det kommer det bara bidra med balans. Och förhoppningsvis mervärde på sikt.
 
Industriföretaget Atlas Copco (ett av mina innehav) ska delas upp i två bolag. Det nya bolaget ska heta Epiroc och det andra ska ha kvar namnet Atlas Copco. På Atlas Copcos hemsida kan man läsa att:
 
"Epiroc kommer att fokusera på kunder inom gruv/anläggning och omfatta det nuvarande affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik och divisionen Construction Tools med relaterad serviceverksamhet. Denna verksamhet har cirka 12 000 anställda och hade pro forma intäkter på BSEK 28 och en rörelsemarginal på cirka 16% under de 12 månader som slutade den 30 september 2016." 
 
och att framgent kommer den andra delen som ska fortsätta heta Atlas Copco att:
 
"... fokusera på industriella kunder och omfatta affärsområdena Kompressorteknik, Vakuumteknik och Industriteknik, plus divisionerna Portable Energy med relaterad service, samt Specialty Rental. Denna verksamhet har cirka 33 000 anställda och pro forma intäkter på BSEK 74 och en rörelsemarginal på cirka 20% under de 12 månader som slutade den 30 september 2016."
 
Så utan att jag gjort något kommer min portfölj att stå på lite bredare grund - med två starka bolag inom sina områden i stället för ett - och dessutom vara något mer diversifierad än innan. 
 
När ett megabolag som Atlas Copco bestämmer sig för att göra en delning så kan man vara säker på en sak - och det är att en storägare som Investor varit med och styrt seglet, flyttat schackpjäserna, hållit i strängarna, ritat upp kartan...ja ni förstår min poäng. Investor vet (enligt mig) hur man skapar värdestegring och mervärde. De kan sin sak. Deras historik och position på dagens finansmarknad visar detta. Och när Investor tror på en sådan här utveckling för Atlas Copco så har de gjort sitt förarbete, sina analyser och kalkyler och ser tveklöst en ljus och stark framtid för både Epiroc och Atlas Copco i sina nya förpackningar; annars skulle de aldrig backat upp delningen. Båda bolagen ska dessutom vara två kärnbolag i Investors portfölj. Investors planer, kalkyler och ägande av Epiroc och Atlas Copco sträcker sig troligtvis långt in i framtiden och familjen Wallenbergs imperium har förmodligen funnit ännu ett sett att utvecklas och växa. Som sagts så många gånger förut "historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning OCH att handel med värdepapper innehåller alltid en risk." Men i skuggan av detta åker jag ändå hoppfullt med på tåget. 
 
Hur ser ni andra på delningen av Atlas Copco?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela