atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Att gräva där man står

Publicerad 2017-07-04 12:19:00 i Atlasinvesto,

Lyssnade på Morgan Alling i podden Prata Pengar avsnitt 78. Och även om Alling, precis som jag, är amatör på investeringar så kan han ha en klok approach till hur man kan välja aktier och bolag. 
 
Han återkom ofta - och till programledarnas förtjusning - till uttrycket att man ska gräva där man står vid val av investeringar. Enkelt uttryckt betyder det att vad är det för produkter, producenter och affärer som omger oss i det dagliga livet? Allt från vad är det som finns på frukostbordet, i våra vardagsrum, på gatan där man bor, vilka affärer i staden där man bor, vad pratas det om i samhället just nu med mera.
 
Samtidigt som Alling gärna ville lyfta fram hur viktigt det är att se möjliga framtidsbolag så landade han ofta tillbaka i en sak, att bygga en portfölj till största delen på stora stabila bolag som är en del av det aktuella samhället idag och som med all trolighet också är det imorgon. Som exempel på framtidsbolag nämnde han bland annat Storytel och Netflix. Inga bolag jag äger men kanske borde köpa in som lite kryddbolag; bolag som är nytänkande och i en bransch som ständigt utvecklas för att behovet av utveckling finns där ute. Alling hade flera kloka tankar, som det förvisso skrivits och talats om förut, men som är värda att reflektera omkring. Har ni inte lyssnat på avsnittet kan det ju vara kul att göra, kanske till en liten kvällspromenad.
 
Men just uttrycket att gräva där man står gillar jag. Och nog tittar jag mig lite extra omkring när jag befinner mig i olika städer och på olika platser vad som finns och t.ex. hur mycket folk som flödar genom affärerna? Vad är/verkar populärt där? Vilka lägen ligger affären/bolaget på? Hur många finns det i området? Det här är en rolig sak med att investera och handla med aktier. Att analysera sin omvärld och sedan göra olika reflektioner, slutsatser och beslut utifrån detta i sina placeringar. Det ger livet både näring och mening. Och ger en resa till exempelvis Stockholm eller grannbyn en extra dimension för man ser på dessa med andra ögon.
 
"Vad känner ni andra för uttrycket att gräva där man står och när träffade ni på det för första gången i era liv?"
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]

Kommentarer

Postat av: Resan Mot Miljonen

Publicerad 2017-07-04 15:36:41

Det är ungefär så jag har resonerat vid val av mina aktier också. Jag tycker att det är ett väldigt bra uttryck men man får akta sig och inte enbart investera utifrån det, då köper man ju bara på känsla. En fundamental analys behövs för att sedan invänta ett rimligt pris, men som du säger det är roligt att analysera och göra beslut utifrån sin omvärld

Svar: Hej där Resan Mot Miljonen, kul att du tittat in!

Det finns som sagt många sätt att tänka när man väljer sina innehav. Och många olika faktorer. Att gräva där man står är en god metafor för ett sätt att tänka omkring investeringar. Bra tanke du har om att så klart underbygga grävandet med vidare analyser så att man inte köper grisen i säcken.Jag har läst en del på din nystartade blogg och tycker du skriver klokt och med bra känsla. Ditt mål är ganska högt satt men absolut möjligt. Viktigt att du behåller samma klokhet om oväntade tider och händelser skulle komma. Var inte för hård mot dig själv om din plan skulle sacka något eller rent av behöva ta en paus. Det har hänt mig men så fort jag kom på benen hoppade jag på min plan igen. Och kom ihåg att även om du skulle hinna bli 32 när miljonen uppnås hoppas jag du kommer vara underbart nöjd och fortsatt inspirerad att ta fart mot miljon nummer två. Glöm inte att fira delmål på vägen!! Ex varje gång du passerar ett nytt hundratusental. Jag kommer följa dig Resan Mot Miljonen på din resa. Varmt lycka till nu så ses vi säkert här i bloggosfären många gånger framgent.

Med vänlig hälsning,Atlas Investo
Atlas Investo

Postat av: Resan Mot Miljonen

Publicerad 2017-07-04 22:48:09

Tack för kloka ord, jo jag vet att jag har satt ett högt mål på att nettoförmögenheten ska till en miljon innan 30, när jag snart är 23 år och inte börjat jobba än. Jag ser det däremot som fullt möjligt och blir inte besviken om det tar något år längre. Jag kan ju inte förvänta mig guld och gröna skogar med ständig uppgång, det bästa som egentligen skulle kunna hända är att vi går in i en bear-market i samband med att jag börjar jobba så att jag får köpa billiga aktier, även om det känns i magen :D

Delmål ska jag försöka fira, det första delmålet blir ju såklart att ha en positiv nettoförmögenhet, sen jämna 100 000 tal på både portföljen och nettoförmögenheten är ju smart.

Det är riktigt kul att du följer mig, roligt att jag redan hunnit få lite trafik efter några dagars bloggande och jag kommer självklart att kika in här med jämna mellanrum också

Postat av: Procentpanik

Publicerad 2017-07-06 11:20:03

Första gången jag stötte på uttrycket var nog I samband med att jag som 20åring började släktforska. Man börjar intervjua sina föräldrar och mor o farföräldrar och andra släktingar som fortfarande finns i livet,allt för att få en så målande och levande bild av sin egen historia.

Sedan dess har jag hört uttrycket i många sammanhang, det är lika vanligt och om inte i samma mening så inte långt efter uttrycket, Gå inte över ån efter vatten..

Jag tycker om bägge uttrycken. Ofta har vi i vår närhet det vi söker på avlägset håll.

Svar: Hej Procentpanik.
Så sant. Att uppskatta det man har - tror jag - gör att vi på något sätt dessutom öppnar upp oss för nya underbara saker i vårt liv; man blir mer mottaglig. Så att gräva där man står kan ju även vara en väg till inre lycka, och inte bara till bra investeringar!

Med vänlig hälsning,

Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela