atlasinvesto.blogg.se

Atlas Investo är en målmedveten investerare som har som mål att bygga upp en flod av utdelningar som jag sedan kan färdas genom livet på. Välkommen att ta del av mina tankar och idéer omkring ekonomi, sparande, investeringar och personlig utveckling. Kontakt, frågor, tankar och reflektioner kan även tas genom att maila mig på [email protected]. Och kom ihåg att inget på bloggen (när det kommer till investeringar) ska ses som något råd eller rekommendation, utan gör alltid dina egna beslut och dina egna bedömningar när du investerar. Det här är bara en berättelse om hur jag valt och väljer att göra.

Vägen till Camelot

Publicerad 2017-08-13 08:55:54 i Atlasinvesto,

Det är lätt att ibland göra saker halvfärdigt. Att liksom inte riktigt slutföra som man tänkte, fast man borde. Och det är ett problem med det, men jag kommer till det...
 
Jag tror att människan är gjord för att skapa helheter. Oavsett vad vi talar om. Att göra något halvdant verkar sällan leda till något jättebra. Och dessutom tenderar halvdana eller halvfärdiga projekt eller idéer att skava inom oss. Med halvdana menar jag även saker som till 90% är i hamn men ändå inte.
 
En bra plan kan ju bli till en lång mardröm om den inte genomförs helhjärtat eller når en mållinje. En god ekonomi kan bara skapas om vi är beredda att göra allt som krävs för att på sikt förverkliga den, göra den stark istället för sådär. En söndagsstädning känns ju mindre bra om man fuskat lite med dammningen och dammsugingen. Varför det? Jo för att du vet att du kan bättre! Att om du sänker ribban för lågt så innebär det också att du gör avkall på din karaktär! På den du är. 
 
Min lägenhet är nästan färdig. Det har den varit i många månader. Den ser jättefin ut men där är saker som inte riktigt har slutförts, färdigställts. Saker som andra kanske inte ser eller märker - men JAG vet! Många har mina anledningar (läs bortförklaringar) varit till att det blivit så här: ekonomin, separationen, motivationen, inspirationen, energin, barnen, jobbet, hittar inte rätt saker med mera. Men i slutänden har dessa icke slutförda projekt för att göra klart lägenheten skavt på mitt psyke, blivit en stressor. Jag vet ju om vad som behövs göras, och varje dag kan jag se att det inte blivit gjort! Ofta, tror jag, att det är bättre att göra klart något och sedan göra om eller förädla längre fram; men ibland sätter målbilden av den ideala helheten käppar i hjulet och bidrar till ett halvdant status quo. Det finns bara en person i hela universum som kan bryta detta - i alla fall när det kommer till mitt halvfärdiga lägenhetsprojekt. Och vem det är vet jag ju mycket väl...
 
Så nu har jag slängt ut alla dåliga ursäkter genom fönstret, gjort planen klar för hur lägenheten ska bli helt färdig, tagit de ekonomiska måste beslut som ska till, gjort de beställningar av material jag behöver med mera för att kunna verkställa planen och nu vet jag att inom två veckor är lägenheten klar. Helt klar! Inte nästan klar utan färdig.
 
Och plötsligt känner jag en större livslust och inre tillfredställelse och styrka än innan. Borta är det skav av halvdanhet som ekat inombords när det gäller mitt skapande av mitt alldeles egna Camelot. Ett Camelot som snart ska få stoltsera så som det rättmätigt bör få göra. Och jag vet i mitt hjärta att nu har jag gjort precis det jag kunnat för att mitt slott skulle bli så som jag drömde om innan jag flyttade in.
 
Så vad är då problemet med att inte göra något riktigt klart till 100 % eller göra något lite halvdant? Jo att det kan skapa onödig inre stress! Och ibland måste vi nog påminna oss själva om att många stressorer kan vi bli av med om vi vågar välja att ta det ansvar och dem beslut som behövs, för att vi ska känna att vi är det bästa som vi kan vara. Den bästa versionen av oss själva. Vilket sannolikt ger oss mest tillfredställelse i vårt vardagliga liv. Och en större känsla av lycka helt enkelt!
 
Vilka "Camelots" har du just nu i ditt liv?
 
Med vänlig hälsning,
 
Atlas Investo
 
[email protected]
 

Kommentarer

Postat av: Egon%2520Investor

Publicerad 2017-08-13 17:40:44

Intressant - ofta inser man att först i efterhand hur mycket mindre energi (oro) man behövt spendera på en uppgift bara man tagit de första stegen.

Jag har en liknande situation på jobbet, men har arbetat ut en plan för hur jag ska ta tag i det och tagit de första stegen.

Tack för en intressant blogg!

Mvh

Egon

Svar: Energitjuvar är precis vad de blir till om man inte tar tag i dem. Lycka till med din plan för din situation på jobbet!
Tack för de fina orden!

Mvh,

Atlas Investo
Atlas Investo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Atlas Investo

Atlas Investo är en målmedveten investerare som tror att personlig utveckling leder till sann rikedom. Välkommen att ta del av min resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela